Farkas Ferenc: A szövegelemzés és lehetőségei az iskolai anyanyelvi nevelésben. In: Módszertani közlemények, (16) 4. pp. 214-219. (1976)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
modszertani_016_004_214-219.pdf Letöltés (651kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Összefoglalás: Melyek azok a vizsgálati szempontok, módok, amelyek az iskolai nyelvi nevelésben is alkalmazhatók? Az elmondottak egy része nyilván nem újszerű, s ennek következtében nem idegen napjaink tanári-tanítói gyakorlatától sem. Az olvasmányok részekre bontása eddig is igen jelentős szerepet játszott a tanítói-tanulói munkában. Ha az itt említett szempontok közül néhányat alkalmaznak majd az órára való felkészülés és az órai munka során, akkor egységesebb és árnyaltabb lesz a tevékenység, és minden bizonnyal eredményesebb a tanulók nyelvi nevelése. A mondatok közötti összefüggések felvillantása, a szószerkezetek minőségének vizsgálata, a szavak szófaja és a szó- szerkezetek megalkotásának lehetőségei, a kulcsszavak kiemelése, azoknak sajátos szerepe, a közlés egésze szempontjából, mind-mind olyan lehetőség, amely tudatosabbá és teljesebbé teszi a beszéd é s közlés törvényszerűségeit, meggyőzőbbé teszi a szövegegységen belüli és a szövegegységek kö- zötti nyelvi összetartó erőt, amelyet kohéziónak neveztünk. A szövegegységek különböző szempontú összeszerkesztettségének értelmezéséből a fogalmazástanítás is profitálhat, hiszen az összeszerkesztésnek számos lehetősége van, mivel ílyelvünk, mint minden nyelv, igen hajlékony, s ezért sok lehetőséget kínál.
Mű típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Módszertani közlemények |
Dátum: | 1976 |
Kötet: | 16 |
Szám: | 4 |
ISSN: | 0544-7224 |
Oldalak: | pp. 214-219 |
Nyelv: | magyar |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/39528/ |
Kulcsszavak: | Neveléstudomány |
Megjegyzések: | Bibliogr.: 219. p.; Összefoglalás |
Feltöltés dátuma: | 2016. okt. 17. 10:00 |
Utolsó módosítás: | 2021. feb. 24. 13:54 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/26604 |
Tétel nézet |