A szövegelemzés és lehetőségei az iskolai anyanyelvi nevelésben

Farkas Ferenc: A szövegelemzés és lehetőségei az iskolai anyanyelvi nevelésben. In: Módszertani közlemények, (16) 4. pp. 214-219. (1976)

[thumbnail of modszertani_016_004_214-219.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
modszertani_016_004_214-219.pdf

Download (651kB) | Preview

Abstract

Összefoglalás: Melyek azok a vizsgálati szempontok, módok, amelyek az iskolai nyelvi nevelésben is alkalmazhatók? Az elmondottak egy része nyilván nem újszerű, s ennek következtében nem idegen napjaink tanári-tanítói gyakorlatától sem. Az olvasmányok részekre bontása eddig is igen jelentős szerepet játszott a tanítói-tanulói munkában. Ha az itt említett szempontok közül néhányat alkalmaznak majd az órára való felkészülés és az órai munka során, akkor egységesebb és árnyaltabb lesz a tevékenység, és minden bizonnyal eredményesebb a tanulók nyelvi nevelése. A mondatok közötti összefüggések felvillantása, a szószerkezetek minőségének vizsgálata, a szavak szófaja és a szó- szerkezetek megalkotásának lehetőségei, a kulcsszavak kiemelése, azoknak sajátos szerepe, a közlés egésze szempontjából, mind-mind olyan lehetőség, amely tudatosabbá és teljesebbé teszi a beszéd é s közlés törvényszerűségeit, meggyőzőbbé teszi a szövegegységen belüli és a szövegegységek kö- zötti nyelvi összetartó erőt, amelyet kohéziónak neveztünk. A szövegegységek különböző szempontú összeszerkesztettségének értelmezéséből a fogalmazástanítás is profitálhat, hiszen az összeszerkesztésnek számos lehetősége van, mivel ílyelvünk, mint minden nyelv, igen hajlékony, s ezért sok lehetőséget kínál.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Módszertani közlemények
Date: 1976
Volume: 16
Number: 4
ISSN: 0544-7224
Page Range: pp. 214-219
Language: Hungarian
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/39528/
Uncontrolled Keywords: Neveléstudomány
Additional Information: Bibliogr.: 219. p.; Összefoglalás
Date Deposited: 2016. Oct. 17. 10:00
Last Modified: 2021. Feb. 24. 13:54
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/26604

Actions (login required)

View Item View Item