Farkas Ferenc: A szövegelemzés és lehetőségei az iskolai anyanyelvi nevelésben. In: Módszertani közlemények, (16) 4. pp. 214-219. (1976)
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
modszertani_016_004_214-219.pdf Download (651kB) | Preview |
Abstract
Összefoglalás: Melyek azok a vizsgálati szempontok, módok, amelyek az iskolai nyelvi nevelésben is alkalmazhatók? Az elmondottak egy része nyilván nem újszerű, s ennek következtében nem idegen napjaink tanári-tanítói gyakorlatától sem. Az olvasmányok részekre bontása eddig is igen jelentős szerepet játszott a tanítói-tanulói munkában. Ha az itt említett szempontok közül néhányat alkalmaznak majd az órára való felkészülés és az órai munka során, akkor egységesebb és árnyaltabb lesz a tevékenység, és minden bizonnyal eredményesebb a tanulók nyelvi nevelése. A mondatok közötti összefüggések felvillantása, a szószerkezetek minőségének vizsgálata, a szavak szófaja és a szó- szerkezetek megalkotásának lehetőségei, a kulcsszavak kiemelése, azoknak sajátos szerepe, a közlés egésze szempontjából, mind-mind olyan lehetőség, amely tudatosabbá és teljesebbé teszi a beszéd é s közlés törvényszerűségeit, meggyőzőbbé teszi a szövegegységen belüli és a szövegegységek kö- zötti nyelvi összetartó erőt, amelyet kohéziónak neveztünk. A szövegegységek különböző szempontú összeszerkesztettségének értelmezéséből a fogalmazástanítás is profitálhat, hiszen az összeszerkesztésnek számos lehetősége van, mivel ílyelvünk, mint minden nyelv, igen hajlékony, s ezért sok lehetőséget kínál.
Item Type: | Article |
---|---|
Journal or Publication Title: | Módszertani közlemények |
Date: | 1976 |
Volume: | 16 |
Number: | 4 |
ISSN: | 0544-7224 |
Page Range: | pp. 214-219 |
Language: | Hungarian |
Related URLs: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/39528/ |
Uncontrolled Keywords: | Neveléstudomány |
Additional Information: | Bibliogr.: 219. p.; Összefoglalás |
Date Deposited: | 2016. Oct. 17. 10:00 |
Last Modified: | 2021. Feb. 24. 13:54 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/26604 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |