Idegtudomány és pedagógia

Tóth, Renáta: Idegtudomány és pedagógia. Acta Sana, (2) 2. pp. 15-20. (2007)

[img] Cikk, tanulmány, mű
sana_2007_002_015-020.pdf

Download (326kB)

Abstract

Összefoglalás : Az utóbbi néhány évben megfigyelhető az a törekvés, hogy egyes tudományágak művelői más tudományterületek elméleteit és kutatási eredményeit próbálják meg értelmezni és felhasználni saját paradigmáik segítségével. Azonban gyakran kell olyan nehézségekkel szembe nézniük, mint például az eltérő tudományos terminológiák harmonizálása, vagy egészen eltérő vizsgálati eljárással szerzett eredmények összevetése. A kognitív fejlődés vizsgálata során interdiszciplináris területre tévedhetünk, amely az agykutatás (idegtudományok), a kognitív pszichológia és a pedagógia határmezsgyéjén helyezkedik el. Az agykutatás eredményeinek széleskörű felhasználása a 90-es évektől figyelhető meg (ld. Hall, 2005). Erre az évtizedre tehető, hogy a pedagógia művelői célul tűzték ki, hogy a tanulás, tanítás folyamatát az idegtudományok legújabb eredményei alapján szervezzék meg (ld. „brain based learning”). A tanulmány számba veszi az idegtudomány által az utóbbi évtizedben megcáfolt idegrendszerrel kapcsolatos mítoszokat is. Az agyi lateralitás, a fejlődés kritikus perió- dusai, az optimálisan inger-gazdag környezet és a nemi különbségek az idegrendszer strukturális és funkcionális területén mind olyan kérdések, amelyeknek releváns pedagógiai implikációi vannak. Fejlesztő kísérletekkel bizonyított, hogy lehetséges úgy szervezni a tanítás, tanulás folyamatát, hogy figyelembe vesszük az idegtudományok által feltárt összefüggéseket. Summary : Recent years’ efforts show that certain disciplines define and apply the theories and study results of other disciplines by means of their own paradigms. However it makes difficult to harmonize the variant scientific terminologies or to compare the results of researches that were acquired entirely different way. In our review on cognitive development we might cross interdisciplinary fields that are situated on the boundary of brain research (neuroscience), cognitive psychology and education. The broader use of brain research results derives from the 1990s (Hall, 2005). During that decade educational experts aimed to manage the process of learning and teaching on the basis of the current neuroscience result s (cf. “brain based learning”). In the essay all the disproved myths on nervous system of the last decade is reviewed. Brain laterality, critical periods of development, optimal enriched environment, gender differences at the functional and structural field of nervous system, they all bring relevant pedagogical implications. Developing experiments have proven the possibility to manage learning- and teachingprocess by considering the implications of recent neuroscientific research.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Acta Sana
Date: 2007
Volume: 2
Number: 2
Page Range: pp. 15-20
ISSN: 2060-3142
Language: magyar
Uncontrolled Keywords: Orvostudomány, Neveléstudomány
Additional Information: Bibliogr.: p. 19-20.; Összefoglalás; Neuroscience and education
Date Deposited: 2016. Oct. 17. 09:57
Last Modified: 2018. Jun. 04. 12:41
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/30403

Actions (login required)

View Item View Item