Methods for relativizing properties of codes

Jürgensen Helmut; Kari Lila; Kopecki Steffen: Methods for relativizing properties of codes. In: Acta cybernetica, (22) 2. pp. 259-292. (2015)

[thumbnail of actacyb_22_2_2015_3.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
actacyb_22_2_2015_3.pdf

Letöltés (656kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

The usual setting for information transmission systems assumes that all words over the source alphabet need to be encoded. The demands on encodings of messages with respect to decodability, error-detection, etc. are thus relative to the whole set of words. In reality, depending on the information source, far fewer messages are transmitted, all belonging to some specific language. Hence the original demands on encodings can be weakened, if only the words in that language are to be considered. This leads one to relativize the properties of encodings or codes to the language at hand. We analyse methods of relativization in this sense. It seems there are four equally convincing notions of relativization. We compare those. Each of them has their own merits for specific code properties. We clarify the differences between the four approaches. We also consider the decidability of relativized properties. If P is a property defining a class of codes and L is a language, one asks, for a given language C, whether C satisfies P relative to L. We show that in the realm of regular languages this question is mostly decidable.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Acta cybernetica
Dátum: 2015
Kötet: 22
Szám: 2
ISSN: 0324-721X
Oldalak: pp. 259-292
Nyelv: angol
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/38540/
DOI: 10.14232/actacyb.22.2.2015.3
Kulcsszavak: Kódolás - számítástechnika
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 289-291. ; összefoglalás angol nyelven
Szakterület: 01. Természettudományok
01. Természettudományok > 01.02. Számítás- és információtudomány
Feltöltés dátuma: 2016. okt. 17. 10:36
Utolsó módosítás: 2022. jún. 20. 10:32
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/36115
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet