A magyar tanítónők, valamint a pécsi tanítóképzés a századfordulótól a második világháborúig

Takács Zsuzsanna Mária: A magyar tanítónők, valamint a pécsi tanítóképzés a századfordulótól a második világháborúig. In: Közép-európai közlemények, (9) 3. pp. 214-222. (2016)

[thumbnail of kek_034_214-222.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
kek_034_214-222.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

The female teacher training in Pécs was developed in 1895 in the framework of the school complex of the Notre Dame Female Canon Order invited to Pécs by Bishop János Scitovszky and it closed its doors after the World War II. Students of the institution arrived mainly from Somogy and Tolna counties, beside Baranya, thus it became the determinative female teacher school of South-Transdanubia, and this was the educational institution of the highest level for girls in this region of the country. This study focuses on the about four-decade functioning of this institution, examining mainly the social composition of students and the agglomeration area of the school in the first half of the 20th century.

Item Type: Article
Heading title: Oktatás-felsőoktatás rovat
Journal or Publication Title: Közép-európai közlemények
Date: 2016
Volume: 9
Number: 3
ISBN: 1789-6339
Page Range: pp. 214-222
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/45433/
Uncontrolled Keywords: Tanítóképzés története - Pécs - 1890-es évek - 1944, Tanítóképzés - Magyarország - 19-20. sz., Pedagógus hivatás - nők
Additional Information: Illusztrációval, bibliogr. a jegyzetekben: p. 220-221. és 222.
Date Deposited: 2017. Jul. 06. 13:59
Last Modified: 2021. May. 05. 11:47
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46283

Actions (login required)

View Item View Item