A terméktér időbeli változása

Elekes Zoltán: A terméktér időbeli változása. In: Várakozások és gazdasági interakciók. pp. 239-253. (2017)

[thumbnail of gtk_2017_239-253.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
gtk_2017_239-253.pdf

Download (696kB) | Preview

Abstract

A különböző termékek előállításához az egyes országok kisebb vagy nagyobb mértékben hasonló tudásbázisra támaszkodnak. Ennek a hasonlóságnak a mérőeszköze a terméktér, amelyet a szakirodalomban a gazdasági szerkezet időbeli változásának vizsgálatára használnak. A termékek mögötti tudásbázis hasonlóságának evolúciójáról viszont kevesebbet tudunk. Ebben a tanulmányban a terméktér 1962 és 2010 közötti vizsgálatával rámutatok, hogy egyrészt a terméktér elemzési célból kb. 6–8 éves időtávon tekinthető igazán stabilnak, az ennél hosszabb vizsgálatokban annak időbeli változásával is számolni kell. Másrészt a termékpárok egy jelentős hányadának technológiai közelsége kisebb mértékben változott, míg a termékpárok egy kisebb hányada jelentős mértékben közelebb vagy távolabb került egymáshoz. Harmadrészt a terméktér erősen strukturált, vagyis az egyes termékek eltérő diverzifikációs stratégiákban játszhatnak szerepet a különböző országok számára. Countries rely on more or less similar knowledge bases in producing different products. The so-called product space is a tool for measuring the degree of such similarities and is used in literature to study the change of economic structure over time. We know less about the evolution of the similarity of knowledge bases themselves. In this study I examine the product space between 1962 and 2010 and point out, first that, for analytical purposes, it can be considered static on a 6–8 year horizon. For a longer analysis though, the change of the product space itself must be considered. Second, the majority of the proximities of product pairs changed less over time while a smaller amount became either considerably stronger or weaker. Third, the product space is quite structured, implying that different products may play roles in different diversification strategies of countries.

Item Type: Book Section
Other title: The evolution of the product space
Journal or Publication Title: Várakozások és gazdasági interakciók
Date: 2017
ISSN: 1588-8533
ISBN: 978-963-315-348-2
Page Range: pp. 239-253
Series Name: SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei
Language: Hungarian, English
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/49610/
Uncontrolled Keywords: Gazdaságtudomány, Terméktér
Additional Information: Bibliogr. : p. 252-253. ; ill. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.02. Economics and business
Date Deposited: 2017. Nov. 30. 07:59
Last Modified: 2022. Mar. 03. 13:25
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/49713

Actions (login required)

View Item View Item