
532009/XXI. 3–4.

Referátumok

BELVEDEREMERIDIONALE

Miklós Péter

Balogh István és a sajtóügyek  
(1944–1945)

Balogh István, az Ideiglenes Nemzeti Kormány miniszterelnöki hivatalának kisgazda-
párti államtitkáraként 1944 decembere és 1945 nyara között a sajtóügyekért és a papírgaz-
dálkodásért is felelős volt.1 Tanulmányunkban az államtitkársága idején keletkezett minisz-
terelnökségi iratok2 és néhány korabeli sajtótermék alapján tekintjük át Balogh páternek a 
sajtópolitika alakításában 1944–1945-ben betöltött szerepét.

Miklós Béla, az Ideiglenes Nemzeti Kormány elnöke 1945. január 19-én kérte Ivan 
Zaharovics Szuszajkov szovjet vezérezredestől „az ország felszabadított részein a nyomdai 
üzemek működésének engedélyezését”, mivel a kormánynak, az állami hivataloknak és az 
önkormányzatoknak nyomtatványokra volt szüksége.3

A kormányfő 1945. január 23-i Szuszajkovhoz írt levelében – mivel a három nappal 
korábban megkötött fegyverszüneti egyezmény életbe lépett – pedig arra kérte a megszálló 
Vörös Hadsereg vezérezredesét, adja ki „az összes napilapok részére a megjelenési engedélyt”.4 
Az Ideiglenes Nemzeti Kormány debreceni székhelyű időszakában a Magyar Kommunista 
Párt Néplap, a Független Kisgazdapárt Debrecen, a Szociáldemokrata Párt Népszava címmel 
jelentetett meg sajtóterméket. Jellemző, hogy a miniszterelnök levelében közölte: a kommu-
nista Néplap már működik, a többi megjelenéséhez pedig már minden föltétel adott, s ezért 
„a kormány úgy a maga, mint az összes politikai pártok nevében kéri a Vezérezredes Urat a 
fenti lapok megjelenési engedélyét sürgősen kiadni”.5

Miklós Béla miniszterelnök 1945. január 29-én Debrecenben a Magyar Kommunista 
Párt országos titkárságának írt levelében arra figyelmeztette a kommunista párt vezetőit, 
hogy a papírkészlet a kormány, nem pedig a szovjet katonai támogatását élvező Magyar 
Kommunista Párt rendelkezése alatt áll. „Folyó hó 26-án Nemes József sajtófőnököt Buda-
pestre indítottam azon megbízással, hogy ott a Polgármester úrral közölje, hogy a kormány 
a Budapesten található összes papírkészletet lefoglalja és az azzal való rendelkezési jogot 
kizárólag magának tartja fenn. Ezzel szemben a Budapesten megjelenő Szabadság című 
lap folyó hó február 28-án a Kommunista Párt részéről egy felhívást közölt, mely szerint a 
Budapest területén lévő raktárakban, üzletekben és magánosoknál található mindennemű 
papírkészletet, tehát a rotációst is a Kommunista Pártnak kell bejelenteni. Értesítem a Párt 
Titkárságot, hogy a fent kiadott kormányrendelet értelmében úgy Budapesten, mint vidéken 
található összes papírmennyiség a kormány kizárólagos rendelkezési joga alá tartozik.”6

1944 decemberétől, az Ideiglenes Nemzeti Kormány megalakulásától kezdve a mi-
niszterelnökség politikai államtitkáraként Balogh István intézte a sajtóorgánumok meg-
jelenésének engedélyezését és hatáskörébe tartozott a papírellátás kérdése is. A koalíciós 
pártok (elsősorban központi, országos) sajtótermékei természetesen előnyösebb elbírálásban 
részesültek és hamarabb kaptak engedélyt.

Balogh 1945. február 23-án írt levelében engedélyezte a megjelenést a Nemzeti Paraszt-
párt lapja, a Szabad Szó számára. „Megengedem, hogy »Szabad Szó« címmel Budapesten 



54 2009/XXI. 3–4.

Referátumok

BELVEDEREMERIDIONALE

megjelenő lapot adjon ki, az utcai terjesztés jogával, hétköznap 4 oldal, vasárnap 8 oldal 
terjedelemben. A példányszámot később fogom meghatározni. A lap kiadója a »Sarló« 
Lapkiadó Kft.”7

A Demokratikus Ifjúsági Szövetség országos titkára, Kiss József arra kért engedélyt, 
hogy Szabad Ifjúság címmel lapot jelentethessen meg szervezete. Az államtitkár 1945. feb-
ruár 20-án hozzájárult az újság havi hét alkalommal, négy oldal terjedelemben (Debrecen-
ben) történő megjelenéséhez.8 Győry Lászlónak, a Debreceni Színpad című képes hetilap 
szerkesztőjének papírkérését azonban 1945 februárjában a papírhiány miatt „egyelőre nem 
teljesíthetőnek” minősítette.9

Ugyancsak 1945. február 20-án Rézműves Jenő kért engedélyt a Nyírbátor című lap 
kiadására, amely szándékai szerint, mint fogalmazott, „mind az 5 párt érdekeit szolgálja”. 
„Alulírott Rézműves Jenő, nyírbátori lakos a nyírbátori járási Rendőrkapitányság politikai 
osztályának vezetője és a Magyar Kommunista Párt nyírbátori szervezetének titkára tiszte-
lettel kérem engedélyezni a Nyírbátorban lévő üzemen kívüli nyomda üzembe helyezését. 
[…] A pártközi érdekek szem előtt tartásáért személyemben vállalok felelősséget. A nyomdát 
az orosz parancsnokság fogja rendelkezésre bocsájtani, a kinyomtatást a helyi nyomda végzi 
el.”10 Az engedélyt Balogh még aznap megadta, az újság felelős szerkesztője Rézműves Jenő 
és dr. Molnár László lett.

1945. március 21-én a kiskunhalasi polgármesteri hivatalban találkozó volt, amelyen a 
résztvevők (Fazekas István, a kommunista párt helyi szervezetének titkára, dr. Kovács Tibor 
polgármester, Ságodi Győző, a Halasi Hírek szerkesztője és Gaál Margit jegyzőkönyvvezető) a 
„»Halasi Hírek« című időszaki politikai lapjuk részére további megjelenési engedélyt kértek”.11 
Arra hivatkozva, hogy a szovjet városparancsnok-helyettes őrnagy utasította a polgármestert, 
hogy az Ideiglenes Nemzeti Kormány által március 13-án betiltott lap továbbra is megje-



552009/XXI. 3–4.

Referátumok

BELVEDEREMERIDIONALE

lenhet, mert ő „mint a lap cenzora annak tartalmával teljes mértékben meg van elégedve”.12 
Az erről készült jegyzőkönyvet a polgármester április 5-én megküldte Pest-Pilis-Solt-Kiskun 
vármegye alispánjának, aki helyett a főszolgabíró április 16-án továbbította azt a miniszterel-
nöki hivatalnak.13 Balogh államtitkár április 25-én írt levelet az alispánnak, amelyben a kö-
vetkezőképp fogalmazott: „A »Halasi Hírek« című időszaki lap betiltása tárgyában folyó évi 
március 13-án kiállított rendeletemet fenntartom. Alispán urat személyében felelőssé teszem 
a lap-megjelenés beszüntetéséért és lezárandó azonnal a nyomda is. A lapengedélyek kiadása 
tárgyában kizárólag az Ellenőrző Bizottság és a Miniszterelnökség jogosultak intézkedni.”14

Kiskunhalas két, a két világháború között működő nyomdája közül a Malom utca 
6. szám alatt találhatót a kommunista párt 1945. március 23-án birtokba vette és lezárta. 
A Halasi Híreket akkoriban a Práger János tulajdonában lévő Molnár utca 2. szám alatti 
nyomda állította elő.15 Az újságot – amely aztán 1946 decemberétől Hírek címmel jelent 
meg – szerkesztőbizottság állította össze, amelynek tagjai Fazekas István, a kommunista 
párt helyi titkára, Bundzsák István, a Szociáldemokrata Párt kiskunhalasi elnöke és Csontos 
Jenő, a Nemzeti Parasztpárt ottani titkára voltak.16 (Az, hogy mi állhatott az egyébként 
kommunista és szovjetbarát lap betiltásának hátterében, további kutatást igényel.)

Balassa Sándor debreceni újságíró 1945. április 11-én adott be kérelmet a Debreceni 
Hírlap című lap megjelentetésének engedélyezésére. Kérelmező levelét a miniszterelnöknek 
és Balogh Istvánnak is eljuttatta, amelyekhez mellékelte Juhász Nagy Sándor támogató és 
közbenjáró levelét is.

Balogh páternek címzett levelében a következőket írta: „A Debreceni Hírlap megjele-
nése ügyében beadott második kérvényemre eddig semmiféle választ nem kaptam, pedig 
Főtisztelendőséged debreceni tartózkodása alatt volt olyan kedves azt az ígéretet tenni, hogy 
a lapengedélyt megkapom. […] Hét éve vagyok állás és kenyér nélkül a sors által rám mért 
csapás folytán három árva unokámmal szaporodott meg, akiknek kenyeret kell adnom, tehát 
úgy vélem, hogy igazságos kívánságom teljesítését joggal remélhetem. Kérem Államtitkár 
Urat, hogy vegye jóakaratába kérésemet.”17

Balassa Sándor 1906 óta dolgozott újságíróként Debrecenben. Előbb a Szabadság, a 
Debreceni Újság, majd a Debrecen című lapok munkatársa volt. Később a Debreceni Hírlap 
szerkesztője és laptulajdonosa lett. A négy évtizedes hírlapírói tevékenyég eredményeként 
jó kapcsolatot alakíthatott ki a város politikai életének szereplőivel. Így érte el Juhász Nagy 
Sándornál – az 1919-es Berinkey-kormány egykori igazságügyminisztere, aki abban az 
időben az Ideiglenes Nemzetgyűlés egyik alelnöke volt –, hogy interveniáljon érdekében a 
kormányfőnél. A Debreceni Hírlap végül nem kapta meg a működési engedélyt. 

Balogh a Polgári Demokrata Párt elnökségének 1945. április 19-én írt, amelyben enge-
délyezte számukra a Világ című lap kiadását. „Megengedem, hogy »Világ« címen politikai 
napilapot jelentessen meg 4 oldal terjedelemben, az utcai árusítás jogával. A lappéldányok 
számát később fogom megállapítani. Tudomásul veszem, hogy a lap felelős szerkesztője 
Supka Géza.”18 A levélre kézírással rá van írva, hogy „Kultuszminiszter úrnak á[llam]. t[itkár]. 
adta át.”19 Úgy látszik, Balogh páter igyekezett szívélyes kapcsolatot ápolni a koalíciós pár-
tokkal. A Világ ugyanis a Polgári Demokrata Párt lapjaként jelent meg, amelynek elnöke 
1945 áprilisa és júliusa között gróf Teleki Géza, az Ideiglenes Nemzeti Kormány vallás- és 
közoktatásügyi minisztere volt.

Balogh István 1945. április 19-én a Szakszervezeti Közlönynek és a Népsportnak adott 
lapengedélyt.20 A szovjet dominanciájú Szövetséges Ellenőrző Bizottság nyomására 1945 



56 2009/XXI. 3–4.

Referátumok

BELVEDEREMERIDIONALE

áprilisától a lapkiadási engedélyek utolsó bekezdése a következő mondat volt: „Ezen enge-
délyem csak az Ellenőrző Bizottság hozzájárulása után érvényesíthető.”

1945. április 21-én a Képes Világ (a Nemzeti Parasztpárt tizenkét oldalas képes hetilap-
ja)21, április 28-án a Reggeli Újság (a Polgári Demokrata Párt nyolcoldalas hetente kiadott 
ideológiai lapja)22, április 29-én A kereskedő és a Váci Napló kapott engedélyt a megjelenés-
re.23 1945. június 25-én a Magyar Alföld (a Magyar Nemzeti Függetlenségi Front szentesi 
újságja) nyert lapengedélyt Balogh Istvántól.24

Csuka János délvidéki származású író, újságíró, szociológiai kutató – akivel Balogh 
István már a második világháború előtt szakmai kapcsolatba került – levélben fordult az 
államtitkárhoz 1945. április 8-án. Csuka levelét a Független Kisgazdapárt országos köz-
pontjába címezte, s kifejezte reményét, hogy „Államtitkár úr bizonyára emlékszik még 
írásaimra a Délmagyarországban és találkozásunkra is a lap szerkesztőségében”.25 Az 
újságíró emlékeztetett: már korábban is fölmerült közöttük az együttműködés lehetősége, 
amikor még Balogh a Délmagyarország tulajdonosa volt. Akkor azonban inkább Budapest-
re ment dolgozni. Csuka János levelében állásért folyamodott Balogh páterhez. Mint írta: 
„…a bombázáskor combtörtést szenvedtem. Most kezdtem kilábalni a sérülésből s egyben 
jelentkezem is felajánlva szolgálataimat. Készséggel és örömmel folytatnám azt a munkát, 
amit a Délmagyarországban annyi kedvvel végeztem. Talán, mint a délszláv ügyek ismerője 
valamelyik minisztériumban, mint kisebbségi előadó hasznos munkát végezhetnék? Vagy 
Államtitkár Úr lapjának is eredményesen dolgozhatnék. Egyszóval nem nagyon válogatok, 
ha kedvenc munkakörömről: a délszláv viszony ápolásáról van szó.”26

1945. április 23-án Balogh „a miniszterelnök helyett” Csuka Jánost a miniszterelnöki 
hivatalba a sajtóügyekért felelős előadóvá nevezte ki kétezer pengős fizetéssel. Akkoriban a 
miniszterelnökségen három sajtófelelős dolgozott: Csuka Jánoson kívül dr. Vidor Gyula (aki 
ötezer-ötszáz pengő keresett) és Hegedűs Nándor (akinek háromezer pengő volt a fizetése).27 
A rohamos infláció miatt Balogh páter Csuka fizetését 1945. július 10-én április 1-jei hatállyal 
háromezer pengőre emelte.28 1945 novemberében – amikor az Ideiglenes Nemzeti Kormány 
megbízatása megszűnt – a kormányfő mellett működő hivatalnak négy sajtómunkatársa volt: 
Csuka János, Geleji Dezső, Hegedűs Nándor és Molnár Jenő.29

Balogh Istvánnak már a sajtóélet újbóli megindulásának idején is több lapja volt, hiszen 
tulajdonosa volt a Magyar Nemzet és A Mai Nap című orgánumoknak. 1945. április 26-án 
levelet írt Hegedűs Gyulának, aki akkoriban mindkét lapnál a főszerkesztői posztot töltötte 
be. Ebben a következőket fogalmazta meg: „Felkérem, szíveskedjék gondoskodni arról, hogy 
úgy a Mai Napnak, mint a Magyar Nemzetnek üzletvitelét egymástól elkülönítsék. Mindkét 
lap külön könyveléssel bírjon, mint két külön vállalat.”30

1945. július 18-án a Nemzeti Parasztpárt országos napilapja, a Szabad Szó kiadása 
papírhiány miatt bizonytalanná vált (s végül két napig az újság nem is jelent meg). A szoci-
áldemokrata Népszava a sajtószabadság elleni támadásként értékelte, hogy a kormányhivatal 
nem utalt ki elegendő papírt a parasztpárti lap számára. „Ugyanakkor – írta a Népszava – 
naponta két lap jelenik meg, melynek semmi, de semmi köze egyik demokratikus párthoz 
sem. E két lap: »Magyar Nemzet« és »A mai nap«. Tudja meg az ország közvéleménye, tudják 
meg a munkások, az elvtársak, hogy a »Magyar Nemzet« és »A mai nap« nyomdájában, a 
Hungáriában garmadával tornyosodik a rotációs papír.” Noha az idézett cikkben nem sze-
repelt a neve, köztudomású volt, hogy az említett két lap Balogh páter tulajdonában van.31 
Két nappal a Népszava cikkírója már név szerint támadta Balogh Istvánt, akinek szegedi 



572009/XXI. 3–4.

Referátumok

BELVEDEREMERIDIONALE

lapszerkesztői és kiadói múltját – amikor is a Délmagyarországot „keresztény politikai napi-
lapként” jelentette meg – is fölrótta, s a páter miniszteri (sőt, miniszterelnöki) ambícióinak 
eszközeként értelmezte a sajtóügyekben és a papírkiutalásokban tanúsított magatartását.32

A kommunista Szabad Nép is keményen fogalmazott. „A papírkérdés nem tizedrangú, 
hanem elsőrendű politikai kérdés. A nyomtatott szó: a demokrácia fegyvere. Nem engedhet-
jük, hogy a reakció alattomos eszközökkel kicsavarja kezünkből a fegyvert.” (Balogh nevét 
azonban ez a cikk nem említette.)33 Marosán György – akkor szociáldemokrata, később 
kommunista politikus, majdani miniszter – a Világosság hasábjain nyíltan támadta Balogh 
pátert, amikor föltette a kérdést: „Miért nem veszik ki a sajtó irányítását és vezetését annak 
a kezéből, aki azt eddig is a pártok határozatával ellentétes szellemben csinálta?” Majd hoz-
zátette: „Követeljük, hogy a sajtó ellenőrzését és vezetését Millok Sándor és Kállai Gyula 
államtitkárok kezébe tegyék le.”34 Ennek a követelésnek meg is lett az eredménye, hiszen a 
sajtóügyek intézése átkerült Kállai Gyula – kommunista politikus, az 1950–1960-as években 
különböző minisztériumok vezetője, majd kormányfő – irányítása alá.

Az Ideiglenes Nemzeti Kormány elnöke, Miklós Béla 1945. augusztus 20-án rádióbe-
szédet intézett a határon túli magyarokhoz. A szónoklat szövege a miniszterelnöki hivatal 
általános iratai között a Miniszterelnök úr Szent István napi rádiószózata a határon túli ma-
gyarokhoz címmel maradt fönn. A gépelt szöveg mellett glosszában olvasható a megjegyzés, 
miszerint a „szöveget Balogh á[llam]t[itkár]. úr készítette”.35

A beszéd tartalmában fölbukkan mind a korszak „népi demokratikus” frazeológiája, 
mind Balogh páter korabeli publicisztikájának meglehetősen baloldalinak és szovjetbarátnak 
tekinthető szókészlete és hangneme. A miniszterelnök – Balogh fogalmazta beszédében 
– elismerte az ország náci német megszállás miatt bekövetkező romba dőlését, ennél azon-
ban, úgy vélem, fontosabb, hogy az államnak a szovjet Vörös Hadsereg általi megszállását 
fölszabadulásnak nevezte. „A világ legvéresebb háborúja a mi országunkat is mélyen végig-
szántotta. Amikor a nagy szövetségesek közül a Szovjetunió győzedelmes vörös hadserege 
felszabadította országunkat a szörnyű német uralom alól, hajdan virágzó hazánk helyén 
romba dőlt országot találtak.”36

A beszéd a határon túli magyarokhoz szólt. Különös aktualitása volt a szövegnek 1945 
későnyarán, több szempontból is. Egyrészt augusztus huszadika, az államalapító Szent 
István király ünnepe hagyományosan a magyar összetartozás és a nemzeti egység ünnepe. 
Másrészt pedig az ismét a (trianoni) határokon kívülre rekedt magyarok nehéz helyzetben 
voltak, hiszen a szomszédos államokban az impériumváltás miatt a magyar nemzetiségűek 
üldöztetésnek voltak kitéve, sőt – Jugoszláviában – brutális etnikai tisztogatásokra is sor 
került.

A miniszterelnök beszédéből azt az 1945 utáni magyar baloldali ideológiai elemet ol-
vashatjuk ki, amely szerint a nemzeti(ség)i kérdés megoldását hordozza az, hogy a magyar 
állam határain belüli és azon túli magyarság – országhatártól függetlenül – azonos politikai 
blokkhoz (gyakorlatilag, ezt persze nem lehetett nyíltan kimondani, a szovjet érdekszférába) 
tarozik. „Most, hogy mi is beléphettünk a szabadságszerető népek nagy családjába – boldo-
gan látjuk –, leomlottak azok a válaszfalak, amelyek benneteket tőlünk, itthoni magyaroktól 
elválasztottak”37 – hangzott el a Magyar Rádióban 1945. augusztus 20-án.

A kormányfő a határon túli magyaroknak azt javasolta, hogy egyszerre legyenek hű 
polgárai az államnak, amelynek területén élnek, s a magyarság össznemzeti ügyének elköte-
lezett hívei. „A békeszerződések előestéjén különös fontossággal esik latba, hogy minden az 



58 2009/XXI. 3–4.

Referátumok

BELVEDEREMERIDIONALE

óhazától távol élő magyar amellett, hogy hű polgára az őt befogadó országnak, a természet 
törvénye alapján szolgálja a magyar ügyet magatartásával, érdeklődésével, áldozatkészségével 
és változatlan hűségével. Mindenki azon az őrhelyen, ahol szolgálatot teljesít, arra törekedjék 
minden erejével, hogy hazánk és népünk jövője boldogabb legyen, mint múltja volt.”38 

A rádióbeszéd előzményeihez tartozik, hogy Ács Tivadar, a Magyarok Világszövetsége 
elnöke 1945. augusztus 2-án levélben fordult Miklós Béla miniszterelnökhöz, amelyben 
közölte a kormányfővel: röpirat kiadását tervezik, amelyben egyebek mellett a következőket 
kívánják megfogalmazni. „Ki kellene emelni, hogy a Szovjet támogatása tette lehetővé a 
demokratikus átalakulást s e hatalmas köztársaság bizalma biztosíthatja nemcsak azt, hogy 
a reakciós rendszer nem tér vissza, de jövő boldogulását s azt is, hogy szomszédjainak 
demokratikus népe a demokrata Magyarország népével őszinte, zavartalan jó barátságban 
élhet. Csak ez simíthatja el a határkérdések okozta bonyodalmakat, spirituálhatja a határokat, 
egyedül ez alkalmas arra, hogy a határokon túli magyarság magyar életet élhessen nemzeti 
és egyéni érvényesülése sérülése nélkül.”39 Ezek a gondolatok – láthattuk – visszaköszönnek 
a beszédben.

1945 szeptemberében a sajtóügyek és az engedéllyel rendelkező lapok papírellátása a 
korábbiaknál nagyobb hangsúlyt kapott, hiszen 1945. november 4-én tartották a nemzet-
gyűlési választásokat. A választási küzdelembe a Magyar Nemzeti Függetlenségi Frontban 
tömörült pártok (Független Kisgazdapárt, Magyar Kommunista Párt, Szociáldemokrata 
Párt, Nemzeti Parasztpárt) mellett a Polgári Demokrata Párt – amely 1945 májusáig volt 
tagja a függetlenségi frontnak – és a Magyar Radikális Párt is bekapcsolódott. A pártok 
többsége nemcsak országos, hanem sok vidéki városban helyi lapot is kiadott. A papírki-
utalásokkal kapcsolatos miniszterelnökségi iratok átnézve arra a megállapításra juthatunk, 
hogy a kommunista sajtó nagyobb mennyiségű papírt kapott, mint a választásokon induló 
többi szervezethez kötődő orgánum.

Kállai Gyula miniszterelnökségi államtitkár 1945. szeptember 1-jén betiltotta a bu-
dapesti Galilei Kör Kritika című lapját. A betiltásról rendelkező irat glosszájában Kállai 
a következőket fogalmazta meg: „A Korondi András felelős szerkesztésében Budapesten 
megjelenő »Kritika« című kéthetenként megjelenő szemle az előiratok tanúsága szerint 
Balogh államtitkár úr engedélye alapján jelent meg. Tekintettel arra, hogy a kérelmet a 
Szövetséges Ellenőrző Bizottság nem látta, így engedély nélküli lapnak minősül, miértis 
betiltanadó.”40

Donászy Kálmán, a kisgazdapárt szegedi ügyvezető elnöke 1945. szeptember 14-én írt 
a miniszterelnökség sajtóosztályának. „A Független Kisgazda, Földműves és Polgári Párt 
szegedi szervezete azt a kérelmét terjeszti elő, hogy részére napilap megjelentetésére jogosító 
engedélyt kiadni, illetőleg a már meglévő hetilap engedélyét napilap engedélyre átváltoztatni 
szíveskedjék. Szegeden és az egész Dél-Magyarországon ezidő szerint a Kisgazda Pártnak 
nincs egyetlen napilapja sem, amíg ugyanakkor a Kommunista Párt és a Szociál Demokrata 
párt mind Szegeden, mind pedig a környező városokban számos napilappal rendelkezik. 
A választásoknál minden pártra egyaránt érvényes és egyenlő feltételek elve ezáltal súlyos 
sérelmet szenved. Mindezekre tekintettel kérjük, hogy a napilap engedélyt sürgősen kiadni 
szíveskedjék. Megjegyezzük, hogy a megindítandó napilap papírszükséglete egyelőre fedezve 
van. A napilap címe »Szegedi Frissújság«, felelős szerkesztője Dr. Donászy Kálmán.”41 Erre 
az engedélyt 1945. október 1-jén adta meg Kállai Gyula miniszterelnökségi államtitkár.42

Balogh István négy hónappal korábban, 1945. április 24-én adott engedélyt a Független 



592009/XXI. 3–4.

Referátumok

BELVEDEREMERIDIONALE

Kisgazdapárt szegedi elnökségének küldött levelében helyi pártlap kiadására. „Megengedem 
– írta az államtitkár –, hogy »Szegedi Hírlap /: tanyai újság:/« címen hetenkint megjelenő 
politikai lapot indítson, 4 oldal terjedelemben, az utcai árusítás jogával. A példányszámot 
később fogom megállapítani.”43

1945 szeptemberében a papírelosztásban Kállai Gyula miniszterelnökségi államtitkár 
és Pál Gyula papírgazdálkodási miniszteri biztos (később helyette Vámos György) volt az 
illetékes. 1945. október 12-én a Polgári Demokrata Párt Világ című lapjának,44 október 15-
én pedig a Magyar Radikális Párt Haladás című újságjának utaltak ki ezerötszáz kilogramm 
rotációs papírt.45 Az engedély szerint mindkét lap nyolc oldal terjedelemben, negyvenezer 
példányban jelent meg. Úgy látszik, a választási kampányban ügyeltek a vidéki kommunista 
sajtó papírellátására is, hiszen a két országos pártorgánumnál nagyobb mennyiségű – kétezer 
kilogramm tömegű – papírt kapott például a Magyar Kommunista Párt kecskeméti lapja, a 
Kecskeméti Szabad Nép.46 A kommunistabarát agrárszervezet, a Földmunkások és Kisbir-
tokosok Országos Szövetsége Dózsa Népe című, Hunya István szerkesztette hetilapjának 
ezerhatszáz kilogramm papírt utaltak ki.47

1945. december 5-én Kállai államtitkár a koalíciós párt szegedi lapjainak egyenként 
négyezer kilogramm papírt utaltatott ki: a kommunista Délmagyarországnak, a szociálde-
mokrata Szegedi Népszavának és a kisgazda Szegedi Hírlapnak. A Délmagyarország és a 
Szegedi Hírlap naponta négy oldal terjedelemben jelent meg, az előbbi tízezer, az utóbbi 
tizenötezer példányban.48

Összegezve megállapíthatjuk, hogy Balogh Istvánnak miniszterelnökségi államtit-
kárként 1944 decemberétől fontos szerepe volt az Ideiglenes Nemzeti Kormány sajtópo-
litikájának alakításában, amelyben a Magyar Nemzeti Függetlenségi Frontban részt vevő 
pártok lapjainak engedélyezése és papírral való ellátása prioritást élvezett. Balogh páter 1945 
áprilisáig szabadon engedélyezte vagy tiltotta meg a lapkiadást, onnantól kezdve azonban az 
ország szuverenitását – az 1945. január 20-i fegyverszüneti egyezmény értelmében – korlá-
tozó, szovjet vezetés alatt álló Szövetséges Ellenőrző Bizottság jóváhagyása is szükségessé 
vált a sajtótevékenységhez. A Balogh-ellenes 1945. júliusi baloldali támadások következtében 
a sajtóügyeket a kommunista Kállai Gyula államtitkár vette át. Ennek következtében 1945 
szeptemberében – a fővárosi törvényhatósági, majd a parlamenti választási kampány ide-
jén – már kimutatható, hogy a kommunista lapok nagyobb mennyiségű papírhoz jutottak. 
Valószínűleg Balogh is megőrzött valamennyit régi befolyásából, hiszen biztosítani tudta 
saját lapjai (Magyar Nemzet, A Mai Nap) zavartalan megjelenését.

Jegyzetek

	 1 	Balogh Istvánról lásd bővebben: Miklós Péter: Város, egyház, társadalom. Szeged, 2004. 
156–202. és Miklós Péter: Vallás, politika, művelődés. Szeged, 2006. 144–185.

	 2 	Magyar Országos Levéltár. Miniszterelnökség iratai. Általános iratok. 1944–1945. (a 
továbbiakban: MOL XIX-A-1-j)

	 3 	MOL XIX-A-1-j-75-V-1945
	 4 	 MOL XIX-A-1-j-89-V-1945
	 5 	MOL XIX-A-1-j-89-V-1945
	 6 	MOL XIX-A-1-j-89-V-1945
	 7 	MOL XIX-A-1-j-370-V-1945



60 2009/XXI. 3–4.

Referátumok

BELVEDEREMERIDIONALE

	 8 	MOL XIX-A-1-j-319-V-1945
	 9 	MOL XIX-A-1-j-886-V-1945
	 10 	MOL XIX-A-1-j-362-V-1945
	 11 	MOL XIX-A-1-j-1212-V-1945
	 12 	MOL XIX-A-1-j-1212-V-1945 1.
	 13 	MOL XIX-A-1-j-1212-V-1945 2–3.
	 14 	MOL XIX-A-1-j-1212-V-1945 4.
	 15 	Országos Széchényi Könyvtár Irattára 56/1947. Vö. Bánfi Szilvia: Tragikus nyomdász-

sorsok, megsemmisült nyomdák. Magyar Könyvszemle, 121 (2005). 4. sz. 449–463.
	 16 	Horváth Etelka – Modok Balázs: A kiskunhalasi nyomdászat, sajtó és könyvkiadás 

történetéről. In Kiskunhalas története. 3. kötet. Szerkesztette Ö. Kovács József, Szakál Aurél. 
Kiskunhalas, 2005. 419–420.

	 17 	MOL XIX-A-1-j-2129-V-1945
	 18 	MOL XIX-A-1-j-1019-V-1945
	 19 	MOL XIX-A-1-j-1019-V-1945
	 20 	MOL XIX-A-1-j-1031-V-1945 és MOL XIX-A-1-j-1032-V-1945
	 21 	MOL XIX-A-1-j-1031-V-1945
	 22 	MOL XIX-A-1-j-1392-V-1945
	 23 	MOL XIX-A-1-j-1432-V-1945 és MOL XIX-A-1-j-1434-V-1945
	 24 	MOL XIX-A-1-j-1450-V-1945
	 25 	MOL XIX-A-1-j-934-V-1945
	 26 	MOL XIX-A-1-j-934-V-1945 2.
	 27 	MOL XIX-A-1-j-934-V-1945 19.
	 28 	MOL XIX-A-1-j-934-V-1945 23.
	 29 	MOL XIX-A-1-j-934-V-1945 32–34.
	 30 	MOL XIX-A-1-j-3860-V-1945
	 31 	Népszava, 1945. július 19.
	 32 	Népszava, 1945. július 21.
	 33 	Szabad Nép, 1945. július 19.
	 34 	Világosság, 1945. július 20.
	 35 	MOL XIX-A-1-j-7065-III-1945 1.
	 36 	MOL XIX-A-1-j-7065-III-1945 1.
	 37 	MOL XIX-A-1-j-7065-III-1945 3.
	 38 	MOL XIX-A-1-j-7065-III-1945 4.
	 39 	MOL XIX-A-1-j-5875-III-1945 4.
	 40 	MOL XIX-A-1-j-7514-V-1945 1–2.
	 41 	MOL XIX-A-1-j-7619-V-1945 3–4.
	 42 	MOL XIX-A-1-j-7619-V-1945 6.
	 43 	MOL XIX-A-1-j-7619-V-1945 2.
	 44 	MOL XIX-A-1-j-9390-V-1945
	 45 	MOL XIX-A-1-j-9533-V-1945
	 46 	MOL XIX-A-1-j-9533-V-1945
	 47 	MOL XIX-A-1-j-7626-V-1945
	 48 	MOL XIX-A-1-j-11561-V-1945


