Predikciós statisztikai módszerek az ásványvízfogyasztás előrejelzésében

Sipos László; Gere Attila; Kókai Zoltán; Kovács Sándor; Ladányi Márta: Predikciós statisztikai módszerek az ásványvízfogyasztás előrejelzésében. In: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, (12) 3. pp. 171-178. (2017)

[thumbnail of jelenkori_012_003_171-178.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
jelenkori_012_003_171-178.pdf

Letöltés (1MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Absztrakt: Magyarországon az ásványvízfogyasztás szokásai az elmúlt 40 évben gyökeresen megváltoztak. Az élelmiszerek közül ez a termékkategória produkálta a legnagyobb növekedést ezen időszak alatt, ugyanakkor az utóbbi években a növekedési ütem lelassult. Az ásványvíz kiskereskedelem monitorozását - fogyasztás mennyisége, kiszerelés típusa, kiszerelés mérete, márkák részesedése, átlagárak, bolt típusok részesedése - az AC Nielsen piackutató végzi, míg az ásványvízfogyasztás kedveltségét és gyakoriságát a GfK Piackutató Intézet „Étkezési Szokások" című kutatásaiban gyűjti. Kutatásunkban jellemezzük a hazai ásványvízfogyasztást, valamint statisztikai módszerekkel predikciót végzünk a fogyasztás várható alakulására. Kutatási kérdéseink a következők: 1. A predikciós modell becslése melyik évtől nem változik számottevően a további évek adatainak ismeretében, azaz mikortól működik rögzített paraméterekkel is megbízható előrejelzésként? 2. A modell alapján a fogyasztás hogyan alakul az elkövetkező években? Az eredményeink alapján 2010 óta a predikciós modell csupán a korábbi évek adataiból is jól becsüli a fogyasztást (RMSE 2011-2016<5 liter/fő/év). A modell a közeli évekre igen pontosan becsül (átlagos RMSEel5rcelsöév=3,01, átlagOS RMSEelöre második év=3,58, átlagos RMSEelöre harmadik év= 4,42 [liter/fŐ/év]). A modell alapján a következő 3 évben átlagosan 0,7 liter/fő/év lesz a növekedés, utána következő években a növekedés üteme lelassul, és a telítődést 127 liter/fő/év körüli fogyasztási szinttel éri el. Abstract: The habits of mineral water consumption have radically changed over the last forty years in Hungary. Among the food and beverage goods, this category of product showed the greatest growth during this period, however in the past few years the growth rate had slow down. Monitoring of the mineral water retail - volume of consumption, type of packaging, size of packaging, share of brands, average prices, share of share of market types - is carried out by the AC Nielsen market researcher. The popularity and frequency data of mineral water consumption are collected by the Gfk Market Research Institute for its .Fating Habitats" study. In our research, we characterize the consumption of mineral water, and make a prediction the expected evolution of consumption with statistical methods. Our research questions are the followings: 1. According to the analyzed dataset, from which year does not change considerably the estimate of the prediction model? When does the model works as a reliable forecast with fixed parameters? 2. How consumption evolves over the next few years based on the model? Based on our result, the prediction model gives a very good estimate about consumption since 2010 (RMSE 2011-2016<5 litre/person/year). The model is very accurate for the near years (average RMSE„ext first year=3.01, average RMSEnext second year=3.58, average RMSEnexl mw ycar=4.42 [litre/person/year]). According to this model, the average growth will be 0.7 litre/person/year in the next three years, after that the growth rate had slow down and in the final state the consumption level will be 127 litre/person/year.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok
Dátum: 2017
Kötet: 12
Szám: 3
ISSN: 1788-7593
Oldalak: pp. 171-178
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/54751/
Kulcsszavak: Fogyasztási szokások - Magyarország, Ásványvíz - Magyarország
Megjegyzések: Bibliogr.: 178. p. ; Összefoglalás magyar és angol nyelven
Feltöltés dátuma: 2018. júl. 24. 11:07
Utolsó módosítás: 2021. jan. 26. 12:40
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/54862
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet