Nagyszilárdságú alumíniumok alakíthatóságának elemzése

Gál Viktor: Nagyszilárdságú alumíniumok alakíthatóságának elemzése. In: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, (12) 4. pp. 27-34. (2017)

[thumbnail of jelenkori_012_004_027-034.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
jelenkori_012_004_027-034.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

Absztrakt: Az autóipari anyagok és technológiák fejlesztését, az utóbbi néhány évtizedben, alapvetően befolyásolták az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások. Ezen törekvés kielégítésének egyik lehetősége a járművek tömegének redukálásával elérhető károsanyag kibocsájtás csökkenése. A tömegcsökkentés viszont nem járhat együtt a biztonsági elvárások csökkenésével, ezért a felhasznált anyagok szilárdságát növelni kell. Az alumínium, az acélhoz viszonyított kisebb sűrűsége által, megoldást jelenthet a tömegcsökkentés tekintetében. Az utasbiztonsági előírások miatt azonban, ezen a területen csak a nagyszilárdságú ötvözött alumínium lemezek jöhetnek szóba melyeknél a nagy szilárdsági tulajdonságokhoz viszonylag korlátozott alakíthatósági tulajdonságok tartoznak. Ez a kis alakváltozó képesség komoly műszaki kihívás elé állítja a karosszéria elemek alakadásával foglalkozó mérnököket. Publikációmban ezen ellentmondás feloldására kifejlesztett ún. HFQ™ eljárás bemutatását tűztem ki célul. Abstract: In the past 10 years the developments of automotive materials and technologies have been influenced by the environmental regulations. Reducing the mass of vehicles is important to reduce the carbon dioxide emission. In order not to break the safety standards with the mass reduction, the strength of the used materials should be increased. The density of aluminium alloys is lower than that of steels, which is positive for weight reduction. In order not to break the safety standards with the mass reduction, the strength of the used aluminium alloys should be increased, therefore the modem alloys have higher strength. However, due their different alloying elements and the rigid disperse precipitates phase they create, the ductility of these materials is not so good. The bad formability is a serious technical challenge for automotive engineers. Because of this, the objective of this paper is to present the newest HFQ™ process that solve this problem.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok
Date: 2017
Volume: 12
Number: 4
ISSN: 1788-7593
Page Range: pp. 27-34
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/54752/
Uncontrolled Keywords: Autóipar, Alumínium
Additional Information: Illusztrációval ; Bibliogr.: 34. p. ; Összefoglalás magyar és angol nyelven
Date Deposited: 2018. Jul. 24. 13:37
Last Modified: 2021. Jan. 26. 12:46
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/54876

Actions (login required)

View Item View Item