Gazdaságpszichológiai felfogások a projektmenedzsment területén

Gönczi Kornélia: Gazdaságpszichológiai felfogások a projektmenedzsment területén. In: Érzelmek és indulatok a gazdaságban : a gazdasági szereplők viselkedésének sajátosságai a döntésekben és folyamatokban. pp. 131-145. (2012)

[thumbnail of erzelmek_es_indulatok_a_gazdasagban_131-145.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
erzelmek_es_indulatok_a_gazdasagban_131-145.pdf

Letöltés (279kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A világgazdaság napjainkban új kihívások előtt áll. A globalizáció fő motorja a gazdasági rendszerek és az üzleti kultúra konvergenciája világszerte. Egyre növekednek a külföldre kihelyezett befektetések. 2004-ben százalékos arányuk 22% volt. A külföldi befektetések hasznából a fejlett országok, köztük az EU, 71%-ban részesednek. A globalizációval kapcsolatos gazdasági folyamatok projektekben jelennek meg. A kitűzött célok megvalósulását folyamatosan ellenőrizni kell. Ezért a projekt menedzsment módszereknek központi szerepe van. A globalizációs szervezetek (EU. OECD, Világbank) kötelezően előírják azt a projekt menedzsment technikákat, amelyeket alkalmazni kell. Célom, hogy az új projektmenedzsment alkalmazások elterjesztésének gazdaságpszichológiai felfogásait bemutassam. Az előadásban két elterjedt módszer tanulmányozását és összehasonlítását írom le. Az első, az Egyesült Államok kormányzati finanszírozású projektjeiben kötelezően alkalmazott Earned Value Projektmenedzsment (EVM), a másik az Európai Unió által támogatott projektekben kötelező Projekt Ciklus Menedzsment (PCM). A Projekt Ciklus Menedzsmentet alapvetően stratégiai szemléletű menedzsment módszer. Az Európai Bizottság igen szigorú alapelve, az úgynevezett 3+1P alapelv. Vagyis a Politika -> Program -> Projekt + Pályázat. Az EU a Közösségi támogatási források leghatékonyabb felhasználásának alapelvét követi. Ez azt jelenti, hogy csak programok alapján finanszíroznak. Az EU ezzel akadályozza meg, hogy a pályázati kiírások generáljanak projekteket. Vagyis a valós regionális problémák, a nagyobb nemzeti és EU-s célokhoz igazodva, tudnak megoldást találni. Az előadás kitér az Eu-ban elsődleges szempontnak tekintett társadalmi hasznosság szemléletre, amely előtérbe helyezi a projektek kedvezményezettjeinek hosszú távú elégedettségét a projekt eredményeivel. Az USA-ban alkalmazott fontos projekt menedzsment módszer az Earned Value projektmenedzsment (EVM). Az EVM technika azon az alapul, hogy a projekt ütemterve szerinti fordulópontokon, mérjük a valóban elvégzett munka dollárban (euróban) kifejezett értékét. Ezt összehasonlítjuk a felmerült költségek alakulásával egyrészt, másrészt pedig azzal, hogy a tervek szerint elértük-e a tervezett munkaértéket az adott időpontra. Ettől a két értéktől való eltérés lesz az első két fontos indikátorunk. A valóban felmerült költségek és az elvégzett munka értéke (earned value) közötti különbség a Cost Performance Indikátor CPI. Az ütemterv szerinti munkamennyiség és a valóban elvégzett munka különbsége a Schedule Performance Indikátor, az SPI, a másik fontos jellemző. Bemutatom az amerikai EVM módszer, „kétkezi munka” (earned value) középpontú szemléletét is. A másik célom, hogy a Magyarországon elnyert, uniós projektek esetén, ajánlottan bevezessünk egy olyan új projektmenedzselési módszert, amely a kötelező PCM módszert ötvözi az EVM indikátoraival, és így új versenyképes technikát ad a projektmenedzserek kezébe. Az előadás egy elkezdett primer kutatást is bemutat. 2007-ben az Európai Unió által meghirdetett programok közül egy szélessávú infrastruktúra fejlesztésével foglalkozó MT projektet és ennek menedzselését választottam. A tárgya: Kőszeg kistérségben szélessávú infrastruktúra fejlesztésére elnyert GVOP pályázat. A kutatás részét képezi, hogy egyrészt a projektet az EVM módszer segítségével bonyolítjuk le, másrészt kérdőívek segítségével értékeljük a módszer fogadtatását a résztvevők részéről. Végül a projekt eredményeit értékeljük a kedvezményezettekkel, a kistérség lakosságával, intézményeivel.

Mű típusa: Könyv része
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Érzelmek és indulatok a gazdaságban : a gazdasági szereplők viselkedésének sajátosságai a döntésekben és folyamatokban
Dátum: 2012
ISBN: 978-963-306-117-6
Oldalak: pp. 131-145
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/57381/
Kulcsszavak: Projektmenedzsment, Gazdaságpszichológia, Globalizáció
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 144-145. ; összefoglalás magyar nyelven
Feltöltés dátuma: 2019. máj. 20. 13:23
Utolsó módosítás: 2020. ápr. 02. 10:13
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57556
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet