A szubjektivitás számszerűsítésének lehetősége a Q-módszertan segítségével

Horváth, Ádám: A szubjektivitás számszerűsítésének lehetősége a Q-módszertan segítségével. Érzelmek és indulatok a gazdaságban : a gazdasági szereplők viselkedésének sajátosságai a döntésekben és folyamatokban. pp. 175-189. (2012)

[img] Cikk, tanulmány, mű
erzelmek_es_indulatok_a_gazdasagban_175-189.pdf

Download (239kB)

Abstract

A gazdasági élet szereplői megalapozottan szeretnének döntéseket hozni, ennek azonban több akadálya is van. Egyrészt a rendelkezésre álló idő és információ kevés a döntéshozatalhoz, másrészt a döntés megalapozottságát szubjektív szempontok torzíthatják. Ugyanakkor vannak esetek, amikor kifejezetten a szubjektív befolyásoló tényezőkre vagyunk kíváncsiak például pszichológiai, szociológiai vagy marketingkutatásoknál, hiszen szeretnénk többet megérteni az egyének viselkedéséről. A Q-módszer egy olyan átgondolt és matematikailag megalapozott módszertan és szemlélet, amelyet ezeknek a vélemény-struktúráknak az elemzésére és megjelenítésére fejlesztett ki William Stephenson, amerikai fizikus és pszichológus az 1930-as években. Újszerűsége abban rejlik, hogy számszerűsítve képes megjeleníteni egy adott személyen belüli vagy egy csoportban megjelenő vélemény-mintázatokat. A módszer válaszadóit arra kérjük, hogy valamilyen ingerrel kapcsolatban (ami lehet egy állítás, kép, hang vagy akár illat is) fejezzék ki egyetértésüket vagy egyet nem értésüket egy előre meghatározott skála mentén, meghatározott számosság szerint. A Q-módszer matematikai hátterét korrelációszámítás és módosított szemléletű faktoranalízis adja, amelyek segítségével a hasonló véleményekből közös csoportokat, faktorokat hozhatunk létre. A módszert a társadalomtudományi kutatások több területén sikerrel hasznosítják főleg az Egyesült Államokban például politikai, környezetvédelmi vagy szociológiai kutatásokban, ám eddig kevés példa volt marketing és termékvilágban történő alkalmazásra. Jelen cikk megemlít egy konkrét esettanulmányt, és röviden egy hazai kutatást is.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Érzelmek és indulatok a gazdaságban : a gazdasági szereplők viselkedésének sajátosságai a döntésekben és folyamatokban
Date: 2012
Page Range: pp. 175-189
ISBN: 978-963-306-117-6
Uncontrolled Keywords: Q-módszer, Szubjektivitás
Additional Information: Bibliogr.: p. 188-189. ; összefoglalás magyar nyelven
Date Deposited: 2019. May. 20. 14:00
Last Modified: 2019. May. 20. 14:00
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57559

Actions (login required)

View Item View Item