A divat mint fogyasztói externália

Kovács, Kármen: A divat mint fogyasztói externália. Érzelmek és indulatok a gazdaságban : a gazdasági szereplők viselkedésének sajátosságai a döntésekben és folyamatokban. pp. 254-272. (2012)

[img] Cikk, tanulmány, mű
erzelmek_es_indulatok_a_gazdasagban_254-272.pdf

Download (317kB)

Abstract

A divatjavak fogyasztásának a normál javakéhoz képest számos sajátossága van; meghatározó az, hogy az érzelmek és a társadalmi hatások jelentősen befolyásolják a fogyasztói döntéshozatalt és hasznosságot, illetve hogy valamiféle kollektív fogyasztás történik. Ebből következően az egyén divatjószág iránti keresletét erősen meghatározza a többi, azonos stílusú terméket fogyasztó egyén száma – a divat így tehát egyfajta fogyasztási, hálózati externáliának tekinthető. Ennek feltárásához elsőként a divat vállalatgazdasági szerepét és hatását vizsgálom, majd a divatjavak fogyasztásának közgazdasági hátterét tanulmányozom. A divat terjedését és változását a klubok elmélete, a sznob és a bandwagon hatás érvényesülése, valamint a fogyasztói hasznosság alapján elemzem. Ezek a tényezők határozzák meg a divatjavakhoz kapcsolódó egyéni és piaci keresleti görbéket is, amelyek ismerete vállalatgazdasági szempontból releváns.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Érzelmek és indulatok a gazdaságban : a gazdasági szereplők viselkedésének sajátosságai a döntésekben és folyamatokban
Date: 2012
Page Range: pp. 254-272
ISBN: 978-963-306-117-6
Uncontrolled Keywords: Divat, Fogyasztás
Additional Information: Bibliogr.: p. 270-272. ; összefoglalás magyar nyelven
Date Deposited: 2019. May. 21. 10:09
Last Modified: 2019. May. 21. 10:09
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57563

Actions (login required)

View Item View Item