A belső szimbolikus fogyasztás és a lojalitás kapcsolata

Prónay, Szabolcs: A belső szimbolikus fogyasztás és a lojalitás kapcsolata. Érzelmek és indulatok a gazdaságban : a gazdasági szereplők viselkedésének sajátosságai a döntésekben és folyamatokban. pp. 436-456. (2012)

[img] Cikk, tanulmány, mű
erzelmek_es_indulatok_a_gazdasagban_436-456.pdf

Download (409kB)

Abstract

Kutatásaim során az a gondolat vezérel, hogy lennie kell a lojalitás mögött meghúzódó valamilyen magyarázó tényezőnek, egyfajta motivátornak. Korábbi vizsgálataim a fogyasztásszociológiához vezettek, mely a termékek szimbolikus tartalmának fogyasztásra gyakorolt hatását vizsgálja. Meggyőződésem szerint fogyasztásszociológiai alapon állva jobban megérthetjük a lojalitást, és részben vagy egészben feloldhatjuk ellentmondásait, különösképpen a lojalitás vizsgálatok márkától független és időbeli összehasonlíthatóságát, illetve magyarázatot találhatunk az elhagyók magatartására is. Jelen tanulmányomban megfordítom korábbi gondolatmenetemet, és a fogyasztásszociológiát ért bírálatokban felmerült kérdésekre próbálok választ adni a lojalitás segítségével. Ezek a bírálatok elsősorban a tudományág elismert képviselője, Colin Campbell (1996) által kerültek megfogalmazásra. Elemzésem vezérgondolata az, hogy ezen támadások szinte mindegyikét el lehet hárítani abban az esetben, ha csak a lojálisan meghozott fogyasztói döntések mögött meghúzódó fogyasztásszociológiai jelentést vizsgáljuk. Ehhez azonban a szimbolikus fogyasztás méltatlanul mellőzött belső dimenziójára kell helyezni a hangsúlyt. Tanulmányom első részében röviden ismertetem a fogyasztásszociológia jelentőségét méltató illetve megkérdőjelező álláspontokat. Ezt követően definiálom a szimbolikus fogyasztást, annak belső és külső dimenzióit, illetve az ezekhez kapcsolódó fogalmakat. Tanulmányom központi részében a belső szimbolikus fogyasztás alapvető indokait vizsgálom, azzal a céllal, hogy kapcsolatot teremtsek általuk a lojalitással. Végezetül igyekszem rámutatni arra, hogy a szimbolikus fogyasztás és a lojalitás egymástól elválaszthatatlan fogalmak, ezáltal kölcsönösen feltételezik és magyarázzák egymást.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Érzelmek és indulatok a gazdaságban : a gazdasági szereplők viselkedésének sajátosságai a döntésekben és folyamatokban
Date: 2012
Page Range: pp. 436-456
ISBN: 978-963-306-117-6
Uncontrolled Keywords: Fogyasztás, Fogyasztásszociológia, Fogyasztói döntéshozatal
Additional Information: Bibliogr.: p. 455-456. ; összefoglalás magyar nyelven
Date Deposited: 2019. May. 21. 11:17
Last Modified: 2019. May. 21. 11:17
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57573

Actions (login required)

View Item View Item