Egyetemi kutatók attitűdje a találmány hasznosítására vonatkozóan

Huszár, Sándor and Prónay, Szabolcs and Buzás, Norbert: Egyetemi kutatók attitűdje a találmány hasznosítására vonatkozóan. In: „Marketing megújulás” : Marketing Oktatók Klubja 20. Konferenciája előadásai. pp. 133-144. (2014)

[img]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
marketing_megujulas_133-144.pdf

Download (295kB) | Preview

Abstract

Az elmúlt évtizedekben az egyetemek kutatáshasznosítási tevékenysége egyre nagyobb figyelmet kapott. Annak ellenére, hogy az egyetemi kutatók szerepe meghatározó a folyamatban, csak kevesen foglalkoztak eddig elvárásaikkal és motivációikkal a folyamat során, miközben az üzleti szempontok alkalmazása esetleg negatív hatással is lehet a felfedező kutatásra vagy oktatásra. Álláspontunk szerint először a kutatók aggodalmát és félelmét kell megérteni annak érdekében, hogy az egyetemek egy hatékony ösztönző rendszert alakítsanak ki a szellemi alkotások hasznosítása terén. A fenti helyzet tükrében kutatásaink során azt vizsgáljuk, hogy a kutatók milyen attitűddel rendelkeznek általánosságban a találmányok üzleti hasznosítására, illetve az ehhez kapcsolódó szabadalmaztatási eljárásra és a folyamatot szervezetileg támogató technológia transzfer irodákra vonatkozóan. Kutatásunkban tudományosan elismert magyar egyetemek kutatóival készítettünk strukturált mélyinterjúkat, melynek során feltártuk motivációikat és attitűdjeiket az üzleti hasznosítással kapcsolatban. Az eddig elkészített 14 mélyinterjú alapján úgy látszik, hogy a kutatókat leginkább a tudományos kíváncsiság, valamint a társadalom számára kézzel fogható kutatási eredmények létrehozása motiválja, míg az elismerés és a pénzügyi ösztönzők alacsony motivációs erővel bírnak. A szabadalmaztatási folyamat bonyolultsága, valamint a találmányok sikertelen üzleti hasznosításának kockázata, és az ehhez kapcsolódó negatív tapasztalatok azonban motivációvesztéshez vezethetnek, amely a későbbi döntéseikre is hatással lehet.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: „Marketing megújulás” : Marketing Oktatók Klubja 20. Konferenciája előadásai
Date: 2014
ISBN: 978-963-306-312-5
Page Range: pp. 133-144
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/57388/
Uncontrolled Keywords: Motiváció, Attitűd kutatás, Szabadalom
Additional Information: Bibliogr.: p. 140-142. ; összefoglalás magyar nyelven
Date Deposited: 2019. May. 24. 13:38
Last Modified: 2020. Apr. 02. 10:28
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57649

Actions (login required)

View Item View Item