Railway escape velocity

Kotosz Balázs: Railway escape velocity.

[thumbnail of proceedings_of_the_challenges_for_analysis_1176-1195.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
proceedings_of_the_challenges_for_analysis_1176-1195.pdf

Letöltés (167kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

The borders of the agglomerations can be located by the administrative units, but these limitations do not reflect the borders of functional spaces. The aim of this paper is to show and apply a special locating method by the example of Budapest. The main idea is the motorway effect (the shortest way is generally not the quickest) applied to passenger railway traffic. The travellers of the agglomeration towards cities far from the capital have a choice: going back to the centre and take a direct fast train or take a stop-train for getting to the first station out of the agglomeration where fast trains stop. We can terminate the settlements from where the return is quicker. This boundary can be perceived as the limit of the gravitational space of the main city.

Mű típusa: Konferencia vagy workshop anyag
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Proceedings of the Challenges for Analysis of the Economy, the Businesses, and Social Progress : International Scientific Conference Szeged, November 19-21, 2009
Dátum: 2010
ISBN: 978-963-06-9558-9
Oldalak: pp. 1176-1195
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/57418/
Kulcsszavak: Közlekedés - vasúti - Budapest, Budapest - agglomeráció
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 1194-1195. ; összefoglalás angol nyelven
Feltöltés dátuma: 2019. máj. 15. 09:50
Utolsó módosítás: 2022. nov. 08. 13:09
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57865
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet