Középszótáras folyamatos beszédfelismerőrendszer fejlesztési tapasztalatai

Vicsi Klára; Velkei Szabolcs; Szaszák György; Borostyán Gábor; Teleki Csaba; Tóth Szabolcs Levente; Gordos Géza: Középszótáras folyamatos beszédfelismerőrendszer fejlesztési tapasztalatai.

[thumbnail of msznykonf_003_348-359.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
msznykonf_003_348-359.pdf

Letöltés (308kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A Beszédakusztikai Laboratóriumban kifejlesztésre került egy Windows XP alatt mköd�, statisztikai elvi alapokra épülő, folyamatos beszédfelismerő fejlesztői környezet (MKBF 1.0), amely alkalmas különböző középszótáras 1000-10 000 szavas szövegek betanítására és felismerésére. Új megoldásokat dolgoztunk ki az akusztikai előfeldolgozásban, a statisztikai modellépítésben valamint fonetikai, fonológiai és morféma nyelvi szinteket vonunk be a felismerési folyamatba. A felismerő a statisztikai alapon működő HMM akusztikai fonémamodellekkel valamint a statisztikai alapú bigram nyelvi modellekel mködik, nem lineáris simítást használva. Vizsgálataink során változtattuk a betanító anyagokat, a szótárkészletet. Kétfajta bigram alappal dolgoztunk: először a hagyományos ragozott szóalakokból építettük fel a bigram mezőket, majd a szóalakokat morfémákra bontottuk, és ezekből a morfémákból építkeztünk. A cikkben a tesztelés eredményeiről, a továbbfejlesztéshez nyert tapasztalatainkról számolunk be. A perplexitási vizsgálatok eredményeinek felhasználásával a felismerési biztonságot 70%-ról 91% fölé tudtuk vinni.

Mű típusa: Konferencia vagy workshop anyag
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Magyar Számítógépes Nyelvészeti Konferencia
Dátum: 2005
Kötet: 3
Oldalak: pp. 348-359
Konferencia neve: Magyar Számítógépes Nyelvészeti Konferencia (3.) (2005) (Szeged)
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/58544/
Kulcsszavak: Nyelvészet - számítógép alkalmazása
Megjegyzések: Bibliogr.: 359. p. ; összefoglalás magyar nyelven
Feltöltés dátuma: 2019. jún. 13. 12:11
Utolsó módosítás: 2022. nov. 08. 11:51
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/58592
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet