A pszichológiai perspektíva előfordulása történelem tankönyvi szövegekben

Pólya Tibor and Vincze Orsolya and Fülöp Éva and Ferenczhalmy Réka: A pszichológiai perspektíva előfordulása történelem tankönyvi szövegekben.

[thumbnail of msznykonf_005_235-241.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
msznykonf_005_235-241.pdf

Download (616kB) | Preview

Abstract

Az előadás a pszichológiai perspektíva modult mutatja be, amely a kognitív, érzelmi és intencionalitás gráfokat foglalja magában. A pszichológiai perspektíva két formáját különböztetjük meg. Belső perspektíva érvényesítése esetén az elbeszélő bemutatja a szereplők tudattartalmait, külső perspektíva érvényestésekor a szereplők viselkedésének bemutatására korlátozódik az elbeszélés. A pszichológiai perspektíva modul pszichológiai relevanciájának feltárásához három hipotézist fogalmazunk meg, amely összefüggést feltételez a belső perspektíva érvényesítése és a történelmi szövegek három jellemzője (valencia, időbeli távolság, és a történet megértési nehézsége között. A hipotézisek teszteléséhez 16 jelentős magyar történelmi eseményt leíró általános és középiskolai történelem tankönyv szövegét elemeztük. Az eredmények azt mutatják, hogy a belső perspektíva előfordulása könnyebben megérthetővé teszi a történelmi eseményeket bemutató történeteket.

Item Type: Conference or Workshop Item
Journal or Publication Title: Magyar Számítógépes Nyelvészeti Konferencia
Date: 2007
Volume: 5
ISBN: 978-963-482-848-8
Page Range: pp. 235-241
Event Title: Magyar Számítógépes Nyelvészeti Konferencia (5.) (2007) (Szeged)
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/58546/
Uncontrolled Keywords: Nyelvészet - számítógép alkalmazása
Additional Information: Bibliogr.: p. 240-241. ; összefoglalás magyar nyelven
Date Deposited: 2019. Jun. 18. 13:15
Last Modified: 2022. Nov. 08. 11:50
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/58681

Actions (login required)

View Item View Item