Pólya Tibor; Vincze Orsolya; Fülöp Éva; Ferenczhalmy Réka: A pszichológiai perspektíva előfordulása történelem tankönyvi szövegekben.
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
msznykonf_005_235-241.pdf Letöltés (616kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Az előadás a pszichológiai perspektíva modult mutatja be, amely a kognitív, érzelmi és intencionalitás gráfokat foglalja magában. A pszichológiai perspektíva két formáját különböztetjük meg. Belső perspektíva érvényesítése esetén az elbeszélő bemutatja a szereplők tudattartalmait, külső perspektíva érvényestésekor a szereplők viselkedésének bemutatására korlátozódik az elbeszélés. A pszichológiai perspektíva modul pszichológiai relevanciájának feltárásához három hipotézist fogalmazunk meg, amely összefüggést feltételez a belső perspektíva érvényesítése és a történelmi szövegek három jellemzője (valencia, időbeli távolság, és a történet megértési nehézsége között. A hipotézisek teszteléséhez 16 jelentős magyar történelmi eseményt leíró általános és középiskolai történelem tankönyv szövegét elemeztük. Az eredmények azt mutatják, hogy a belső perspektíva előfordulása könnyebben megérthetővé teszi a történelmi eseményeket bemutató történeteket.
Mű típusa: | Konferencia vagy workshop anyag |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Magyar Számítógépes Nyelvészeti Konferencia |
Dátum: | 2007 |
Kötet: | 5 |
ISBN: | 978-963-482-848-8 |
Oldalak: | pp. 235-241 |
Konferencia neve: | Magyar Számítógépes Nyelvészeti Konferencia (5.) (2007) (Szeged) |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/58546/ |
Kulcsszavak: | Nyelvészet - számítógép alkalmazása |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 240-241. ; összefoglalás magyar nyelven |
Feltöltés dátuma: | 2019. jún. 18. 13:15 |
Utolsó módosítás: | 2022. nov. 08. 11:50 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/58681 |
Tétel nézet |