A pszichológiai perspektíva előfordulása történelem tankönyvi szövegekben

Pólya Tibor; Vincze Orsolya; Fülöp Éva; Ferenczhalmy Réka: A pszichológiai perspektíva előfordulása történelem tankönyvi szövegekben.

[thumbnail of msznykonf_005_235-241.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
msznykonf_005_235-241.pdf

Letöltés (616kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Az előadás a pszichológiai perspektíva modult mutatja be, amely a kognitív, érzelmi és intencionalitás gráfokat foglalja magában. A pszichológiai perspektíva két formáját különböztetjük meg. Belső perspektíva érvényesítése esetén az elbeszélő bemutatja a szereplők tudattartalmait, külső perspektíva érvényestésekor a szereplők viselkedésének bemutatására korlátozódik az elbeszélés. A pszichológiai perspektíva modul pszichológiai relevanciájának feltárásához három hipotézist fogalmazunk meg, amely összefüggést feltételez a belső perspektíva érvényesítése és a történelmi szövegek három jellemzője (valencia, időbeli távolság, és a történet megértési nehézsége között. A hipotézisek teszteléséhez 16 jelentős magyar történelmi eseményt leíró általános és középiskolai történelem tankönyv szövegét elemeztük. Az eredmények azt mutatják, hogy a belső perspektíva előfordulása könnyebben megérthetővé teszi a történelmi eseményeket bemutató történeteket.

Mű típusa: Konferencia vagy workshop anyag
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Magyar Számítógépes Nyelvészeti Konferencia
Dátum: 2007
Kötet: 5
ISBN: 978-963-482-848-8
Oldalak: pp. 235-241
Konferencia neve: Magyar Számítógépes Nyelvészeti Konferencia (5.) (2007) (Szeged)
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/58546/
Kulcsszavak: Nyelvészet - számítógép alkalmazása
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 240-241. ; összefoglalás magyar nyelven
Feltöltés dátuma: 2019. jún. 18. 13:15
Utolsó módosítás: 2022. nov. 08. 11:50
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/58681
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet