Csertő István: A személy- és csoportközi értékelés pszichológiai szempontú elemzése elbeszélő szövegekben.
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
msznykonf_006_272-284.pdf Download (119kB) | Preview |
Abstract
A Pécsi Tudományegyetem Pszichológiai Intézetének és az MTA Pszichológiai Kutatóintézetének narratív pszichológiai kutatócsoportja egy, az automatizált narratív pszichológiai tartalomelemzést lehetvé tev módszer fejlesztésén dolgozik. A módszer az élettörténeti – önéletrajzi és csoporttörténeti – szövegek számítógéppel támogatott elemzésével olyan nyelvi markereket azonosít, amelyek szövegbeli mintázata összefüggésbe hozható különböz pszichológiai dimenziókkal, így a kapott kvantitatív adatok alapján a személyes ill. csoportidentitás állapotaira és folyamataira vonatkozó diagnosztikus és prediktív következtetések tehetk. A kutatócsoport több, azonos elven mköd számítógépes elemzeszközt, modult fejlesztett ki, melyek mindegyike egy-egy meghatározott pszichológiai dimenzió nyelvi markereit vizsgálja. A modulok a NooJ nyelvtechnológiai rendszerben mködnek, amely lehetvé teszi a digitalizált szövegek megadott szempontok alapján történ morfológiai és szintaktikai elemzését, és erre épülve meghatározott nyelvi alakzatok azonosítását a szövegeken belül. A cikk a személy- és csoportközi értékelés moduljának elméleti hátterét és technikai megvalósítását mutatja be.
Item Type: | Conference or Workshop Item |
---|---|
Journal or Publication Title: | Magyar Számítógépes Nyelvészeti Konferencia |
Date: | 2009 |
Volume: | 6 |
ISBN: | 978-963-482-982-9 |
Page Range: | pp. 272-284 |
Event Title: | Magyar Számítógépes Nyelvészeti Konferencia (6.) (2009) (Szeged) |
Related URLs: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/58547/ |
Uncontrolled Keywords: | Nyelvészet - számítógép alkalmazása |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 283-284. ; összefoglalás magyar nyelven |
Date Deposited: | 2019. Jun. 19. 12:10 |
Last Modified: | 2022. Nov. 08. 11:50 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/58716 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |