La cuestión de los buques italianos fondeados en puertos españoles : 1943-45

Katona Eszter: La cuestión de los buques italianos fondeados en puertos españoles : 1943-45. In: Acta hispanica, (9). pp. 39-54. (2004)

[thumbnail of hisp_009_039-054.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
hisp_009_039-054.pdf

Download (397kB) | Preview

Abstract

Az 1943. szeptemberi olasz kapituláció után Olaszország politikailag kettészakadt, s a félszigeten párhuzamosan két állam jött létre. Róma nyílt várossá nyilvánításával a Brindisibe menekült Badoglio-kabinet képviselte a hivatalos Olaszországot, azonban a fasizmus július 25-i bukásával még nem fejeződött be Mussolini politikai pályafutása sem. Fogságából kiszabadítva a németek egy észak-olasz bábkormány, az Olasz Szociális Köztársaság vezetésével bízták meg. Ezáltal Olaszországban 1943 szeptembere és 1945 áprilisa között két párhuzamos kormány létezett egyidejűleg, s ez nemzetközi szinten természetesen felvetette az elismerés kérdését. Mussolini fasiszta köztársaságát német nyomásra a tengely csatlós országai elismerték, azonban Spanyolország nem állt be a sorba. Ennek ellenére Madrid szemet hunyt egy félhivatalos olasz fasiszta képviselet spanyolországi tevékenysége fölött, s ennek köszönhetően a kettős diplomácia szinte zavartalanul működött egészen Mussolini haláláig. Ebben a furcsa diplomáciai helyzetben vetődött fel a spanyol vizeken horgonyzó olasz kereskedelmi- és hadihajók ügye. Az Olaszországgal 1943. szeptember 3-án megkötött fegyverszüneti egyezmény 4. cikkelye kimondta, hogy az olasz kormány köteles hadiflottáját és légierejét haladéktalanul átadni „a szövetséges főparancsnokság által megjelölt helyeken és az általa meghatározott részletes leszerelési előírások szerint.” Ennek értelmében mind a hivatalos olasz kormány, mind a szövetségesek követelték Spanyolországtól a spanyol vizeken állomásozó olasz hajók kiadását. Az 1907-es hágai konferencia XIII. egyezményének 19. cikkelyére hivatkozva azonban a spanyol hatóságok a hajók kikötőbe érkezésétől számított 24 óra leteltével a hajók internálása mellett döntöttek. A kérdés tehát mind diplomáciai, mind jogi szempontból igen kényes ügynek bizonyult. Franco újabb dilemma előtt állt: kiadja-e, vagy sem a hajókat? Ha a kiadás mellett dönt, melyik olasz kormánynak van jogosultsága a hajókra? A kereskedelmi hajók ügyében hamarabb sikerült megállapodni, azonban a hadihajók ügye egészen 1945 januárjáig napirenden maradt. A tanulmány az olasz és a spanyol külügyi levéltárak e témára vonatkozó iratainak felhasználásával igyekszik bemutatni az elhúzódó tárgyalásokat, valamint azok eredményét.

Item Type: Article
Other title: A spanyol kikötőkben horgonyzó olasz hajók kérdése : 1943-45
Journal or Publication Title: Acta hispanica
Date: 2004
Volume: 9
ISSN: 1416-7263
Page Range: pp. 39-54
Language: Spanish
Publisher: Universidad "József Attila", Departamento de Estudios Hispánicos
Place of Publication: Szeged
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/36800/
Uncontrolled Keywords: Spanyolország története - 20. sz., Olaszország története - 20. sz.
Additional Information: Bibliogr. a lábjegyzetekben ; összefoglalás magyar nyelven
Subjects: 06. Humanities
06. Humanities > 06.01. History and archaeology
Date Deposited: 2016. Oct. 15. 07:05
Last Modified: 2022. Jun. 22. 11:10
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/592

Actions (login required)

View Item View Item