Tanulási motívumok differenciált vizsgálata és fejlesztése

Tanulási motívumok differenciált vizsgálata és fejlesztése. Pedagógiai Értékelési Konferencia, (4). p. 42. (2006)

[img] Cikk, tanulmány, mű
pek_2006_042-043.pdf

Download (260kB)

Abstract

Az utóbbi évek pedagógiai kutatásai és elméleti megközelítései egyre inkább kiemelték a tanulási motívumok meghatározó szerepét a képességek fejlődésében és az iskolai eredményességben. A kutatók felismerték, hogy a motívumok szoros összefüggésben állnak az alapképességek fejlődésével, és a motívumok hiánya, illetve fejletlensége iskolai kudarcokhoz, eredménytelenséghez, lemorzsolódáshoz vezethet. Bár a motiváció fontossága megkérdőjelezhetetlen, kutatása nem tükrözi a jelentőségét. A motiváció természetéből adódóan vizsgálata komplex, kvalitatív és kvantitatív módszereket is ötvöző eljárásokkal valósítható meg. Az egyes motívumok fejlődéséről, szociokulturális meghatározottságáról, fejlesztési lehetőségeiről kevés információ áll rendelkezésünkre. Ezért is tartottuk szükségesnek egy olyan szimpózium létrehozását, amely a tanulási motívumok vizsgálatának különböző módszereit mutatja be különböző mintákon. Józsa Krisztián és Fazekasné Fenyvesi Margit előadásukban tanulásban akadályozott gyermekek motivációját vizsgálták, a többségi gyermekekével öszszehasonlítva. Eredményeik a két vizsgált csoport motívumai között jelentős különbségekre hívják fel a figyelmet. Rapos Nóra az érzelmek, ezen belül az iskolai félelmek kvalitatív eszközökkel történő vizsgálatát ismerteti, összevetve a kvantitatív eljárásokból származó sajátosságokkal és tapasztalatokkal. Fejes József Balázs hátrányos helyzetű és roma gyerekek tanulási motivációját és szociokulturális hátterét vizsgálja. Molnár Éva egy hátrányos helyzetű tanulókra irányuló, számítógéppel segített oktatással történő fejlesztőkísérlet eredményeiről számol be. A fejlesztés eredményei szerint jelentősen javult minden vizsgált motívum. A szimpózium előadásai jelentős tapasztalatokkal gazdagítják a tanulási motiváció szakirodalmát, ugyanakkor vizsgálati és fejlesztési lehetőségekre nyújtanak megfelelő kiindulási alapot.

Item Type: Article
Event Title: Pedagógiai Értékelési Konferencia (4.) (2006) (Szeged)
Journal or Publication Title: Pedagógiai Értékelési Konferencia
Date: 2006
Volume: 4
Page Range: p. 42
Heading title: Szimpózium
Uncontrolled Keywords: Motiváció - pedagógiai - előadáskivonat
Additional Information: Összefoglalás magyar nyelven
Date Deposited: 2019. Jul. 30. 10:54
Last Modified: 2019. Jul. 30. 12:15
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/60226

Actions (login required)

View Item View Item