A jövő szakiskolája avagy módszertani és mérési váltás a szakiskolákban

A jövő szakiskolája avagy módszertani és mérési váltás a szakiskolákban.

[thumbnail of pek_2007_041-042.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
pek_2007_041-042.pdf

Letöltés (156kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

2006 szeptemberében az Oktatási Minisztérium Szakképzés-fejlesztési és Elemzési főosztályának irányításával és a Nemzeti Szakképzési Intézet bevonásával a Szakiskolai Fejlesztési Program I. projekt folytatásaként elindult a Szakiskolai Fejlesztési Program II. Célként a szakképzés minőségének javítása, a pedagógusok ismereteinek korszerűsítése, a tanulók sikeres életútjának megalapozása, a végzettek elhelyezkedési esélyeinek javítása szerepel, összhangban az európai uniós szakképzési irányelvekkel. A programban 70 iskola vesz részt, és a mérés-értékelés a program egyik fejlesztési területeként kapott helyet. Az öt évig tartó közös munka első lépéseként a programban részt vevő szakiskolákba belépő tanulók bemeneti kompetenciamérése 2006 szeptemberében megtörtént. A tervek szerint ezt további vizsgálatok követik. A hozzáadott érték szakszerű feltárása nemcsak a mérés és az adatkezelés terén lehet tanulságos az érintett iskolák pedagógusai számára, hanem a mért tanulók fejlesztése szempontjából is előnyökkel járhat. A vizsgált kompetenciaterületek a kommunikáció, szabálykövetés, problémamegoldás és a szociális kompetencia. Az iskolák és a tanulók a készen kapott adatfeldolgozó szoftver segítségével, az adatrögzítést követően személyre szabott szöveges értékelést kaptak. Ez a kezdeményezés nemcsak Magyarországon, de ismereteink szerint Európában is egyedi volt. Olyan mutatókat kaptak az iskolák, amelyek alkalmasak arra, hogy tudatosan képesek legyenek fejleszteni a felmérésben részt vett tanúlóik kompetenciáit. Ha célként elfogadjuk, hogy a szakiskolai tanulók eredményesebb, a munkaerőpiaci kihívásoknak jobban megfelelő, használhatóbb tudással hagyják maguk mögött a középiskolát, akkor a nemzetközi irányvonalhoz jobban illeszkedő oktatási tartalmakra van szükség. A szimpózium első, harmadik és negyedik előadása a szakképzésfejlesztési program keretein belül a tanulói kompetenciák és a tanulási motiváció fejlesztését célzó oktatási segédanyagokat mutatja be, és olyan oktatási módszerekre hívja fel a figyelmet, amelyek a tanulói aktivitást, a csoportmunkát tartják szem előtt, és főként a projektalapú oktatás elveit követik. A második előadás a bemeneti kompetenciamérés területeit, az adatfelvétel és adatelemzés módszertani kérdéseit tekinti át. A bemutatásra kerülő fejlesztő program jelentősége az, hogy a szakiskolai tanárok módszertani kultúrájának bővítésén keresztül elősegíti a tanulók sikerélményhez juttatását és tudásának fejlesztését.

Mű típusa: Konferencia vagy workshop anyag
Rovatcím: Szimpózium
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Pedagógiai Értékelési Konferencia
Dátum: 2007
Kötet: 5
Oldalak: pp. 41-42
Konferencia neve: Pedagógiai Értékelési Konferencia (5.) (2007) (Szeged)
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/59491/
Kulcsszavak: Szakképzés - Magyarország - program - 2006 - előadáskivonat
Megjegyzések: Összefoglalás magyar nyelven
Feltöltés dátuma: 2019. aug. 01. 06:40
Utolsó módosítás: 2022. nov. 08. 11:56
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/60335
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet