A szociális kompetencia kutatási és fejlesztési lehetőségei gyermek- és felnőttkorban

A szociális kompetencia kutatási és fejlesztési lehetőségei gyermek- és felnőttkorban.

[thumbnail of pek_2007_105-106.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
pek_2007_105-106.pdf

Letöltés (163kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Az utóbbi évtizedekben egyre több pszichológiai és pedagógiai kutatás foglalkozik a szociális kompetencia fejlődésével és fejlesztési lehetőségeivel, felismerve annak fontosságát, hogy a szociális viselkedés és a környezethez fűződő hosszú távú alkalmazkodás egymással összefüggő jelenségek. A hazai és a külföldi vizsgálatok eredményei alapján már óvodáskorban különböző fejlettségű a gyerekek szocialitása, az életkor előrehaladtával pedig nagyon kis mértékben mutatható ki spontán fejlődés. Egyre több gyermek küzd érzelmi és interperszonális problémákkal, amelyek nagymértékben befolyásolják nemcsak magánéleti, hanem tanulmányi sikerességüket is. A kutatási adatok egyértelműen jelzik, hogy mind az óvodában, mind az iskolában elengedhetetlen a szociális kompetencia tudatos fejlesztése elsősorban olyan programok alapján, amelyek a hangsúlyt nem a már meglévő személyközi problémák csökkentésére, hanem azok megelőzésére helyezik. A hatékony fejlesztés azonban csak olyan pedagógusok által valósulhat meg, akik maguk is megfelelő módon képesek szociális készségeiket, képességeiket működtetni. Sajnos, a hazai tanárképzés ma még igen kevés figyelmet fordít a tanárjelöltek szociális kompetenciájának fejlesztésére. A szimpózium a szociális kompetencia fejlődésével és fejlesztési lehetőségeivel kapcsolatos elméleti munkákat, különböző életkorú gyerekekkel végzett empirikus kutatások eredményeit, illetve a felnőttkorban megvalósítható fejlesztési lehetőségeket mutatja be. Jámbori Szilvia a szocializációs folyamat fontos átmeneti szakaszairól, elsősorban az iskoláskorba és a serdülőkorba lépés jelentőségéről, nehézségeiről, valamint a fejlődésben betöltött rendkívüli szerepükről tart előadást. Zsolnai Anikó az óvodáskorúakkal, Kasik László pedig a serdülőkorúakkal végzett keresztmetszeti vizsgálatának eredményeit mutatja be. Kristóf Péter a szociális kompetencia felnőttkori fejlesztési lehetőségeiről számol be az üzleti életben az általa kidolgozott, és használt programok tükrében.

Mű típusa: Konferencia vagy workshop anyag
Rovatcím: Szimpózium
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Pedagógiai Értékelési Konferencia
Dátum: 2007
Kötet: 5
Oldalak: pp. 105-106
Konferencia neve: Pedagógiai Értékelési Konferencia (5.) (2007) (Szeged)
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/59491/
Kulcsszavak: Szocializáció - előadáskivonat, Közösségi nevelés - előadáskivonat
Megjegyzések: Összefoglalás magyar nyelven
Feltöltés dátuma: 2019. aug. 02. 10:40
Utolsó módosítás: 2022. nov. 08. 11:56
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/60399
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet