A szociális kompetencia kutatási és fejlesztési lehetőségei gyermek- és felnőttkorban.
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
pek_2007_105-106.pdf Download (163kB) | Preview |
Abstract
Az utóbbi évtizedekben egyre több pszichológiai és pedagógiai kutatás foglalkozik a szociális kompetencia fejlődésével és fejlesztési lehetőségeivel, felismerve annak fontosságát, hogy a szociális viselkedés és a környezethez fűződő hosszú távú alkalmazkodás egymással összefüggő jelenségek. A hazai és a külföldi vizsgálatok eredményei alapján már óvodáskorban különböző fejlettségű a gyerekek szocialitása, az életkor előrehaladtával pedig nagyon kis mértékben mutatható ki spontán fejlődés. Egyre több gyermek küzd érzelmi és interperszonális problémákkal, amelyek nagymértékben befolyásolják nemcsak magánéleti, hanem tanulmányi sikerességüket is. A kutatási adatok egyértelműen jelzik, hogy mind az óvodában, mind az iskolában elengedhetetlen a szociális kompetencia tudatos fejlesztése elsősorban olyan programok alapján, amelyek a hangsúlyt nem a már meglévő személyközi problémák csökkentésére, hanem azok megelőzésére helyezik. A hatékony fejlesztés azonban csak olyan pedagógusok által valósulhat meg, akik maguk is megfelelő módon képesek szociális készségeiket, képességeiket működtetni. Sajnos, a hazai tanárképzés ma még igen kevés figyelmet fordít a tanárjelöltek szociális kompetenciájának fejlesztésére. A szimpózium a szociális kompetencia fejlődésével és fejlesztési lehetőségeivel kapcsolatos elméleti munkákat, különböző életkorú gyerekekkel végzett empirikus kutatások eredményeit, illetve a felnőttkorban megvalósítható fejlesztési lehetőségeket mutatja be. Jámbori Szilvia a szocializációs folyamat fontos átmeneti szakaszairól, elsősorban az iskoláskorba és a serdülőkorba lépés jelentőségéről, nehézségeiről, valamint a fejlődésben betöltött rendkívüli szerepükről tart előadást. Zsolnai Anikó az óvodáskorúakkal, Kasik László pedig a serdülőkorúakkal végzett keresztmetszeti vizsgálatának eredményeit mutatja be. Kristóf Péter a szociális kompetencia felnőttkori fejlesztési lehetőségeiről számol be az üzleti életben az általa kidolgozott, és használt programok tükrében.
Item Type: | Conference or Workshop Item |
---|---|
Heading title: | Szimpózium |
Journal or Publication Title: | Pedagógiai Értékelési Konferencia |
Date: | 2007 |
Volume: | 5 |
Page Range: | pp. 105-106 |
Event Title: | Pedagógiai Értékelési Konferencia (5.) (2007) (Szeged) |
Related URLs: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/59491/ |
Uncontrolled Keywords: | Szocializáció - előadáskivonat, Közösségi nevelés - előadáskivonat |
Additional Information: | Összefoglalás magyar nyelven |
Date Deposited: | 2019. Aug. 02. 10:40 |
Last Modified: | 2022. Nov. 08. 11:56 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/60399 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |