A szociális kompetencia kutatási és fejlesztési lehetőségei gyermek- és felnőttkorban.
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
pek_2007_105-106.pdf Letöltés (163kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Az utóbbi évtizedekben egyre több pszichológiai és pedagógiai kutatás foglalkozik a szociális kompetencia fejlődésével és fejlesztési lehetőségeivel, felismerve annak fontosságát, hogy a szociális viselkedés és a környezethez fűződő hosszú távú alkalmazkodás egymással összefüggő jelenségek. A hazai és a külföldi vizsgálatok eredményei alapján már óvodáskorban különböző fejlettségű a gyerekek szocialitása, az életkor előrehaladtával pedig nagyon kis mértékben mutatható ki spontán fejlődés. Egyre több gyermek küzd érzelmi és interperszonális problémákkal, amelyek nagymértékben befolyásolják nemcsak magánéleti, hanem tanulmányi sikerességüket is. A kutatási adatok egyértelműen jelzik, hogy mind az óvodában, mind az iskolában elengedhetetlen a szociális kompetencia tudatos fejlesztése elsősorban olyan programok alapján, amelyek a hangsúlyt nem a már meglévő személyközi problémák csökkentésére, hanem azok megelőzésére helyezik. A hatékony fejlesztés azonban csak olyan pedagógusok által valósulhat meg, akik maguk is megfelelő módon képesek szociális készségeiket, képességeiket működtetni. Sajnos, a hazai tanárképzés ma még igen kevés figyelmet fordít a tanárjelöltek szociális kompetenciájának fejlesztésére. A szimpózium a szociális kompetencia fejlődésével és fejlesztési lehetőségeivel kapcsolatos elméleti munkákat, különböző életkorú gyerekekkel végzett empirikus kutatások eredményeit, illetve a felnőttkorban megvalósítható fejlesztési lehetőségeket mutatja be. Jámbori Szilvia a szocializációs folyamat fontos átmeneti szakaszairól, elsősorban az iskoláskorba és a serdülőkorba lépés jelentőségéről, nehézségeiről, valamint a fejlődésben betöltött rendkívüli szerepükről tart előadást. Zsolnai Anikó az óvodáskorúakkal, Kasik László pedig a serdülőkorúakkal végzett keresztmetszeti vizsgálatának eredményeit mutatja be. Kristóf Péter a szociális kompetencia felnőttkori fejlesztési lehetőségeiről számol be az üzleti életben az általa kidolgozott, és használt programok tükrében.
Mű típusa: | Konferencia vagy workshop anyag |
---|---|
Rovatcím: | Szimpózium |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Pedagógiai Értékelési Konferencia |
Dátum: | 2007 |
Kötet: | 5 |
Oldalak: | pp. 105-106 |
Konferencia neve: | Pedagógiai Értékelési Konferencia (5.) (2007) (Szeged) |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/59491/ |
Kulcsszavak: | Szocializáció - előadáskivonat, Közösségi nevelés - előadáskivonat |
Megjegyzések: | Összefoglalás magyar nyelven |
Feltöltés dátuma: | 2019. aug. 02. 10:40 |
Utolsó módosítás: | 2022. nov. 08. 11:56 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/60399 |
Tétel nézet |