A szegedi iskolai longitudinális vizsgálat újabb eredményei : a matematika, a természettudomány, az idegen-nyelv és az informatika felmérések

A szegedi iskolai longitudinális vizsgálat újabb eredményei : a matematika, a természettudomány, az idegen-nyelv és az informatika felmérések.

[thumbnail of pek_2008_021-022.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
pek_2008_021-022.pdf

Letöltés (177kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A Szegedi Iskolai Longitudinális Vizsgálat 2003-ban indult három mintával, az akkor első, ötödik és kilencedik évfolyamra járó tanulókkal. A program alapvető célja az iskolai kontextusban elvégezhető követéses vizsgálatok módszertani kereteinek kialakítása, a követés technikájának továbbá az adatnyilvántartás és az adatelemzés módszereinek a kidolgozása. Konkrét kutatási kérdései kiterjednek a fejlődési pályák elemzésérésre, modellezésére, a fejlődést befolyásoló tényezőknek, a fejlődés stabilitásának, a lemaradás és lemorzsolódás okainak valamint a mérőeszközök előrejelző funkcióinak vizsgálatára. A mintavétel egysége az iskolai osztály volt, az egész országra kiterjedő reprezentativitás alapelveinek figyelembe vételével. A mérőeszközök között korábban már alkalmazott és újonnan fejlesztett tesztek egyaránt szerepeltek. A fiatalabb korosztályok felmérése a további tanulás eredményességét meghatározó alapvető készségekre (mindenekelőtt a matematika, olvasás, természettudományos fogalmak fejlődése) koncentrált, míg az idősebb tanulóknál az iskolai kontextuson kívüli illetve az iskola utáni érvényesülésben meghatározó szerepet játszó készségekre (informatikai készségek, idegen nyelv) koncentrált. A 2007-ben elvégzett adatfelvétellel lezárult a felméréssorozat negyedik éve, és a háromszor négy éves blokk alapján a közoktatás teljes tizenkét évéről állnak rendelkezésre mérési eredmények. A szimpózium az utolsó év felméréseiből nyújt válogatást. A fiatalabb minta a negyedik évfolyamhoz ért, az ő adataikból a matematika készségek fejlődésével kapcsolatos eredményeket Józsa Krisztián, a természettudományos fogalmak fejlődésének elemzését Korom Erzsébet és Nagy Lászlóné mutatja be. A nyolcadik évfolyam eredményeiből az informatika készségek fejlődését Dancsó Tünde munkája alapján ismerhetjük meg. A két idősebb évfolyamot, a nyolcadikat és a tizenkettediket fogja át, és így keresztmetszeti összehasonlításokra is alkalmat ad az idegen (angol és német) nyelvek tudásának felmérése, amelyről Csapó Benő és Nikolov Marianne számol be.

Mű típusa: Konferencia vagy workshop anyag
Rovatcím: Szimpózium
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Pedagógiai Értékelési Konferencia
Dátum: 2008
Kötet: 6
Oldalak: pp. 21-22
Konferencia neve: Pedagógiai Értékelési Konferencia (6.) (2008) (Szeged)
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/59489/
Kulcsszavak: Tudásszintmérés - iskolai - Magyarország - előadáskivonat, Teljesítménymérés - tanulóké - előadáskivonat, Pedagógiai értékelés - előadáskivonat, Szeged
Megjegyzések: Összefoglalás magyar nyelven
Feltöltés dátuma: 2019. aug. 02. 13:01
Utolsó módosítás: 2022. nov. 08. 11:56
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/60428
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet