A számítógép- és az internet-használat hatásrendszere

A számítógép- és az internet-használat hatásrendszere.

[thumbnail of pek_2008_027-028.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
pek_2008_027-028.pdf

Letöltés (171kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Az információs és kommunikációs technológiák hatása megjósolhatatlan változásokat eredményez a gyermekek, fiatalok életének igen sok területén. Számos anekdotikus, véleménynyilvánító írás jelenik meg a gyermekek, fiatalok számítógép- és internet-használatával kapcsolatban, melyek egy része vészjósló, pesszimista álláspontot képvisel, míg mások az IKT, a számítógép és az internet világában az oktatás megújítási lehetőségeit látják. A szimpózium az egyes korosztályok számítógép- és internet-használati szokásait kívánja feltérképezni, valamint a számítógépnek és az internetnek a személyiségfejlődés fontos területeire való hatását vizsgálja. A szimpózium egyik célja, hogy átfogó képet nyújtson a számítógép- és internethasználati szokásokról kisiskolás kortól egészen fiatalfelnőtt korig. Mind a négy előadás foglalkozik a felmérésben résztvevő korosztály számítógép- és internet-használatának leíró adataival, ez adja a szimpózium egyik tengelyét. Negyedik osztályosoktól kezdve a PISA vizsgálat miatt fontossá vált 15 éves korosztályon, valamint a középiskola felsőbb évfolyamain tanuló diákokon át egészen a 18-23 éves korosztályig terjednek vizsgálataink. A számítógép- és internet-használati szokások leíró jellegű feltérképezése mellett fontosnak tartjuk annak vizsgálatát, hogy a számítógép- és internet-használat a személyiség egyéb komponenseivel milyen összefüggéseket mutat, milyen kölcsönhatások feltételezhetők. A szimpózium másik tengelyének a személyiség azon kiválasztott területei tekinthetők – motiváció, alkalmazható tudás, társas kapcsolatok, pályaválasztás –, melyeknek a számítógép- és internet-használattal kapcsolatos összefüggéseit kiemelten fontosnak tartottuk vizsgálni. A szimpózium első előadásaként Józsa Krisztián, Meskó Katalin és Pap-Szigeti Róbert mutatják be a 4. osztályosok körében végzett, a számítógép- és internet-használat, valamint a tanulási motiváció összefüggéseit tárgyaló prezentációjukat. A PISA 2006 vizsgálat keretében a 15 éves diákok kitöltöttek egy IKT kérdőívet. A magyar diákok számítógép- és internet-használatának és a PISA által felmért műveltségi területeken elért eredmények összefüggéseit feltáró másodelemzésre vállalkozott Kelemen Rita. A szimpózium harmadik előadása a serdülők társas kapcsolatait vizsgálja. Herke Anita és Vargáné Török Ágnes a 15-17 éves diákok körében egy kérdőíves felmérést végzett, melynek egyik alapkérdése, hogy a szabadidős tevékenységek közül a számítógépezés kiszorítja-e a személyes interakcióra lehetőséget adó társas programokat. Záró előadásként Herzog Csilla és Kelemen Rita prezentációja hallható majd, melyben a WIP 2006 nemzetközi vizsgálatra épülő kutatásukat mutatják be. A 18-23 éves korosztály internet-használatát és az internet iránti attitűdjét vizsgálják a diákok szakmai érdeklődése szerint képzett részmintákon.

Mű típusa: Konferencia vagy workshop anyag
Rovatcím: Szimpózium
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Pedagógiai Értékelési Konferencia
Dátum: 2008
Kötet: 6
Oldalak: pp. 27-28
Konferencia neve: Pedagógiai Értékelési Konferencia (6.) (2008) (Szeged)
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/59489/
Kulcsszavak: Internet - előadáskivonat, Számítógép használata - előadáskivonat
Megjegyzések: Összefoglalás magyar nyelven
Feltöltés dátuma: 2019. aug. 05. 07:49
Utolsó módosítás: 2022. nov. 08. 11:56
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/60434
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet