Longitudinális vizsgálatok iskolai kontextusban

Longitudinális vizsgálatok iskolai kontextusban.

[thumbnail of pek_2010_047-048.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
pek_2010_047-048.pdf

Letöltés (373kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A tanulók fejlődésének vizsgálata a pedagógiai kutatás egyik legfontosabb feladata. A fejlődés folyamatának leírása és a fejlődést befolyásoló tényezők azonosítása során számos olyan kérdés merül fel, amelyre csak a longitudinális módszer alkalmazása, az egyes tanulók követése során összegyűjtött adatok elemzése adhat választ. A fejlődési folyamatok megismerésére szolgáló alapkutatásokon túl számos gyakorlati kérdés megválaszolása is e technika alkalmazását igényli. Követéses adatfelvételre van szükség többek között a fejlesztő kísérletekben elért hatás tartósságának meghatározásához, a tesztek prediktív validitásának vizsgálatához, az iskolai munka hozzáadott értékének elemzéséhez, akárcsak a tanulók korábbi eredményeit viszonyításként használó formatív/diagnosztikus értékeléshez. Ezeknek az igényeknek tulajdonítható, hogy világszerte egyre több iskolai kontextusban végzett longitudinális adatgyűjtés indul. A SZTE Oktatáselméleti Kutatócsoport több, kisebb mintán végzett, illetve rövidebb időtávra kiterjedő longitudinális vizsgálat után 2003-ban egy átfogó, országos reprezentatív mintákat alkalmazó követéses kutatási programot indított el (Szegedi Iskolai Longitudinális Program, Hungarian Educational Longitudinal Program, HELP). A vizsgálat középpontjában az olvasás-szövegértés, a matematika alapvető készségeinek fejlődése és a természettudományos tudás alakulása áll. Ezek mellett a tanulás eredményességét befolyásoló további képességek mérésére is rendszeresen sor kerül, és az adatbázist a háttérváltozók gazdag rendszere teszi teljessé. A 2003-ban iskolába lépő korosztály 2010-ben már a hetedik évfolyamot fejezi be. Időközben egyéb kutatási kérdések megválaszolására további, a keresztmetszeti és a hosszmetszeti adatfelvételi technikákat kombináló vizsgálatokra is sor került. A szimpózium első előadása a problémamegoldó gondolkodás fejlődésére irányuló vizsgálatok eredményeit szintetizálja, melyek között mind keresztmetszeti, mind hosszmetszeti adatfelvétel szerepelt. A másik három előadás a HELP adatbázisa alapján készült elemzésekre épül. Egyrészt bemutatja a természettudományi tudás első mérési pontjának eredményeit, illetve azt, hogy ezeket az eredményeket egyes korábban mért készségek milyen mértékben határozták meg. Másrészt áttekinti a program indulásakor, az iskolakezdéskor felvett DIFERteszt egyes résztesztjeinek előrejelző erejét. Végül felvázolja a matematikai készségek fejlődési trendjeit, bemutatva, hogy a tanulók készségeinek korábbi fejlettségi szintje miképpen befolyásolta a későbbi eredményeket.

Mű típusa: Konferencia vagy workshop anyag
Rovatcím: Szimpózium
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Pedagógiai Értékelési Konferencia
Dátum: 2010
Kötet: 8
Oldalak: pp. 47-48
Konferencia neve: Pedagógiai Értékelési Konferencia (8.) (2010) (Szeged)
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/59493/
Kulcsszavak: Longitudinális vizsgálat - előadáskivonat, Pedagógiai kutatás - előadáskivonat
Megjegyzések: Összefoglalás magyar nyelven
Feltöltés dátuma: 2019. aug. 23. 11:42
Utolsó módosítás: 2022. nov. 08. 11:55
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/60615
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet