Szegedi tanári előkészítő modulos hallgatók írásbeli szövegalkotásának képességbeli és énképi vetületei.
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
pek_2010_133-134.pdf Letöltés (386kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A hatékony anyanyelvi kommunikáció kulcsfontosságú a hallgatók számára saját tanulmányi és munkaerő-piaci sikerességük szempontjából egyaránt. Ennek lényeges eleme a koherens, célorientált szövegek alkotásának képessége, amely „a nyelvi, gondolkodási és együttműködési képességnek, valamint olvasás- és írástechnikai készségeknek … kommunikációs feladatok megoldására szerveződött egysége” (Kádárné, 1990). A szövegalkotási képesség megfelelő használata ugyanakkor hozzájárul az alkotó saját, valamint az olvasó kognitív és metakognitív ismereteinek strukturálódásához, új tudás létrejöttéhez. Korábbi kutatások rámutatnak, hogy ezt a fontos és komplex képességet a magyar iskolarendszer nem megfelelően és nem megfelelő ideig fejleszti, a spontán fejlődés pedig a tanulók döntő többségénél nem éri el a tudatosan és meggyőzően érvelő szövegek alkotásának szintjét. A felsőoktatásban tanulók szövegei ezzel együtt hazánkban ritkán képezik kognitív kommunikatív szempontú vizsgálat tárgyát, s nincs tudomásunk olyan korábbi vizsgálatról, amely a hallgatók tanulási énképével összefüggésben vizsgálta volna fogalmazásaikat. A szimpózium keretében sor kerül alapképzéses hallgatók szövegeinek többszempontú vizsgálatára, valamint szövegalkotási képességeik és a szövegekben megjelenő kritikai gondolkodás tanulási énképükkel való összevetésére. Eredményeink összefüggés-vizsgálatai azt mutatták, hogy a hallgatók gondolkodása és írásbeli kommunikációja igen egocentrikus, alacsony szintű metakognitív kontrollal, amely hiányosságok – legalábbis részben – az iskolai értékelés helytelen alkalmazására vezethetők vissza.
Mű típusa: | Konferencia vagy workshop anyag |
---|---|
Rovatcím: | Szimpózium |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Pedagógiai Értékelési Konferencia |
Dátum: | 2010 |
Kötet: | 8 |
Oldalak: | pp. 133-134 |
Konferencia neve: | Pedagógiai Értékelési Konferencia (8.) (2010) (Szeged) |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/59493/ |
Kulcsszavak: | Tanárképzés - előadáskivonat |
Megjegyzések: | Összefoglalás magyar nyelven |
Feltöltés dátuma: | 2019. aug. 26. 16:16 |
Utolsó módosítás: | 2022. nov. 08. 11:55 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/60701 |
![]() |
Tétel nézet |