Szegedi tanári előkészítő modulos hallgatók írásbeli szövegalkotásának képességbeli és énképi vetületei

Szegedi tanári előkészítő modulos hallgatók írásbeli szövegalkotásának képességbeli és énképi vetületei.

[thumbnail of pek_2010_133-134.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
pek_2010_133-134.pdf

Download (386kB) | Preview

Abstract

A hatékony anyanyelvi kommunikáció kulcsfontosságú a hallgatók számára saját tanulmányi és munkaerő-piaci sikerességük szempontjából egyaránt. Ennek lényeges eleme a koherens, célorientált szövegek alkotásának képessége, amely „a nyelvi, gondolkodási és együttműködési képességnek, valamint olvasás- és írástechnikai készségeknek … kommunikációs feladatok megoldására szerveződött egysége” (Kádárné, 1990). A szövegalkotási képesség megfelelő használata ugyanakkor hozzájárul az alkotó saját, valamint az olvasó kognitív és metakognitív ismereteinek strukturálódásához, új tudás létrejöttéhez. Korábbi kutatások rámutatnak, hogy ezt a fontos és komplex képességet a magyar iskolarendszer nem megfelelően és nem megfelelő ideig fejleszti, a spontán fejlődés pedig a tanulók döntő többségénél nem éri el a tudatosan és meggyőzően érvelő szövegek alkotásának szintjét. A felsőoktatásban tanulók szövegei ezzel együtt hazánkban ritkán képezik kognitív kommunikatív szempontú vizsgálat tárgyát, s nincs tudomásunk olyan korábbi vizsgálatról, amely a hallgatók tanulási énképével összefüggésben vizsgálta volna fogalmazásaikat. A szimpózium keretében sor kerül alapképzéses hallgatók szövegeinek többszempontú vizsgálatára, valamint szövegalkotási képességeik és a szövegekben megjelenő kritikai gondolkodás tanulási énképükkel való összevetésére. Eredményeink összefüggés-vizsgálatai azt mutatták, hogy a hallgatók gondolkodása és írásbeli kommunikációja igen egocentrikus, alacsony szintű metakognitív kontrollal, amely hiányosságok – legalábbis részben – az iskolai értékelés helytelen alkalmazására vezethetők vissza.

Item Type: Conference or Workshop Item
Heading title: Szimpózium
Journal or Publication Title: Pedagógiai Értékelési Konferencia
Date: 2010
Volume: 8
Page Range: pp. 133-134
Event Title: Pedagógiai Értékelési Konferencia (8.) (2010) (Szeged)
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/59493/
Uncontrolled Keywords: Tanárképzés - előadáskivonat
Additional Information: Összefoglalás magyar nyelven
Date Deposited: 2019. Aug. 26. 16:16
Last Modified: 2022. Nov. 08. 11:55
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/60701

Actions (login required)

View Item View Item