Helyzetkép az erdélyi anyanyelvoktatásról.
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
pek_2012_056-057.pdf Letöltés (274kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A szimpózium előadásai a 2009–2010-es tanévben lebonyolított normaorientált diagnosztikus országos hatókörű eredménymérés anyagának különböző szempontú feldolgozásaiból keletkeztek. A vizsgálat az olvasási és szövegértési képesség színvonalát mérte fel a romániai magyar iskolahálózatban tanuló diákok körében. Empirikus kutatásunk helyzetfeltáró: arra vállalkoztunk, hogy felmérjük az olvasási és szövegértési képesség színvonalát a romániai magyar iskolahálózatban tanuló diákok körében; nyomon kövessük e képesség színvonalának alakulását a közoktatás egymásra épülő szakaszaiban; vizsgáljuk a tanulók olvasási és szövegértési teljesítményei és az eredményeket alakító háttérváltozók közötti összefüggéseket. A kitűzött célok megvalósításának lehetőségét a régiók, település- és iskolatípusok szerint rétegzett reprezentatív minta, az adatgyűjtésben egységesen alkalmazott eljárások és az adott célpopuláció életkori sajátosságainak, illetve a vizsgálat szempontjainak megfelelően összeállított mérőeszközök (olvasási tesztek) biztosították. Vizsgálatunk hiánypótló, hiszen nincsenek megbízható és érvényes adataink az erdélyi magyar anyanyelvű tanulók olvasási és szövegértési képességéről. Ezért a felmérés fő célkitűzéseként fogalmaztuk meg: empirikus adatokon alapuló, hiteles képet nyújtunk az olvasási és szövegértési képességről az oktatáspolitika és a szakma számára; létrehozzunk egy olyan adatbázist, amely kiindulópontja egy teljesítménykövető felméréssorozatnak. Folytatva az előző kutatások hagyományait, kihasználtuk a felmérés dokumentációs anyaga által felkínált multidiszciplináris megközelítés lehetőségét. A szimpózium előadói szakterületüknek függvényében vizsgálták: az olvasási képesség színvonala lehetővé teszi-e, hogy az élményszerző olvasás személyiségformáló eszköz lehessen; segíti-e az egyénnek a környezet interperszonális kapcsolataiban való tájékozódását; milyen összefüggés van a diákok nyelvi szocializációját meghatározó tényezők és szövegértési teljesítményük között; az olvasás iránti elkötelezettség hogyan befolyásolja a szövegértési teljesítmény alakulását. Az előadások során az általános helyzetképtől haladunk az eredményeket magyarázó, azokat tágabb összefüggésben értelmező részletekig.
Mű típusa: | Konferencia vagy workshop anyag |
---|---|
Rovatcím: | Szimpózium |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Pedagógiai Értékelési Konferencia |
Dátum: | 2012 |
Kötet: | 10 |
Oldalak: | p. 56 |
Konferencia neve: | Pedagógiai Értékelési Konferencia (10.) (2012) (Szeged) |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/59495/ |
Kulcsszavak: | Anyanyelv tanítása - magyar - Románia - előadáskivonat, Erdély |
Megjegyzések: | Összefoglalás magyar nyelven |
Feltöltés dátuma: | 2019. aug. 28. 09:16 |
Utolsó módosítás: | 2022. nov. 08. 11:55 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/60800 |
Tétel nézet |