Társadalmi nemek és eredményesség a felsőoktatásban

Társadalmi nemek és eredményesség a felsőoktatásban.

[thumbnail of pek_2012_105-106.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
pek_2012_105-106.pdf

Letöltés (274kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Szimpóziumunk célja a felsőoktatásban lévő nemi különbségek sokszempontú feltárása. A társadalmi nemek és a felsőoktatás összefüggéseinek vizsgálata napjainkban is fontos kutatási terület, bár már nem a nők hátrányait, hanem a nők előnyeit figyelhetjük meg. A nők javára billenő létszámarányok mellett számos eredményességi mutatóban is ők jeleskednek. Első előadásunk a felsőoktatásban tanuló férfiak és nők társadalmi hátterét és későbbi elhelyezkedési esélyeit vizsgálja, felhívva a figyelmet a státuszinkonzisztenciára, amely a nők oktatásbeli és munkaerő-piaci helyzete között áll fenn. A levelező tagozatos hallgatók iskolai eredményességének, tanulási motivációinak, elhelyezkedési esélyeinek vizsgálata nemenként szintén fontos vizsgálati terület, erről szól második előadásunk. Harmadik prezentációnk a felsőoktatási hallgatók értékpreferenciáit hasonlítja össze nemenként, mely hatással lehet a diákok eredményességére és későbbi karrieresélyeikre is. A negyedik előadás az egyik tipikus maszkulin képzési ág, az informatika területén vizsgálja a férfiak és nők tanulási módszereinek, motivációinak különbségét, mely hatással lehet iskolai eredményességükre is. A szimpózium utolsó előadása a felsőoktatás női oktatóit állítja középpontba, eredményességük és sikerességük titkára összpontosítva. Előadásainkat összekapcsolja a felsőoktatásban levő nemi különbségek vizsgálata, ami a felsőoktatás eredményességét mind egyéni, mind intézményi szinten befolyásolhatja. Kutatási módszereink elsősorban kvantitatívak, következtetéseinket részben országos adatok, részben egy vidéki egyetem hallgatóinak és oktatóinak adatai alapján fogalmaztuk meg. Bár az öt bemutatott téma a felsőoktatásban levő nemi különbségek különböző aspektusait emeli ki, célunk az eredmények összehangolása és a közös gondolkodás elindítása, illetve folytatása ezen a területen.

Mű típusa: Konferencia vagy workshop anyag
Rovatcím: Szimpózium
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Pedagógiai Értékelési Konferencia
Dátum: 2012
Kötet: 10
Oldalak: pp. 105-106
Konferencia neve: Pedagógiai Értékelési Konferencia (10.) (2012) (Szeged)
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/59495/
Kulcsszavak: Nemi különbségek - előadáskivonat, Nők helyzete - előadáskivonat, Felsőoktatás - előadáskivonat
Megjegyzések: Összefoglalás magyar nyelven
Feltöltés dátuma: 2019. aug. 29. 12:58
Utolsó módosítás: 2022. nov. 08. 11:55
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/60849
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet