A kutatás alapú tanulás alkalmazásának tapasztalatai a természettudományok tanításában

A kutatás alapú tanulás alkalmazásának tapasztalatai a természettudományok tanításában.

[thumbnail of pek_2014_155-156.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
pek_2014_155-156.pdf

Letöltés (316kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A természettudományos nevelésben az utóbbi néhány évben előtérbe került a kutatás alapú tanulás módszerének alkalmazása (inquiry‐based science education – IBSE). Több nemzetközi projekt is célul tűzte ki e módszer elterjesztését annak érdekében, hogy a tanulók használhatóbb tudásra tegyenek szert, fejlődjön a gondolkodásuk ésjobban érdeklődjenek a természettudományok iránt. A kutatás alapú tanulás(inquiry‐based learning IBL) tanulói aktivitáson alapuló módszer, amely a tudományos kutatás lépéseinek (problémafelvetés, a vizsgálat megtervezése, hipotézisalkotás, változók azonosítása, a vizsgálat kivitelezése, adatok gyűjtése, elemzése, az eredmények értelmezése, következtetések megfogalmazása) gyakorlásán ke‐ resztül fejleszti a kutatási készségeket, éslehetővé teszi, hogy a tanulók átéljék a tudásalkotás folyamatát (Khan és O’Rourke, 2005). A kutatás alapú tanulás alkalmazása hazánkban kevésbé elterjedt, de néhány tapasztalat már rendelkezésre áll a hazai oktatási gyakorlatból is. A szimpózium célja, hogy kitérjen néhány elméleti kérdésre (pl. a kutatás alapú tanulás helye és szerepe a hazai természettudományos nevelésben; az értékelés formái és lehetőségei a kutatás alapú tanulásban) valamint az, hogy gyakorlati példákat mutasson be a módszer alkalmazására és megvitassa a tapasztalatokat, dilemmákat. Az első előadás áttekinti a kutatás alapú tanulás jegyeit és bemutatja, milyen mértékben támogatják a kutatás alapú tanulás módszerének alkalmazását a hazai tantervek. A második előadás a kutatás alapú tanulásnak egy kevésbé tipikus, de nagyon lényeges elemét tárgyalja, a tudomány működéséről való tudás fejlesztését kutatási szövegek feldolgozása révén. A harmadik előadás a kutatás alapú tanulás egyik típusának, az irányított kutatás szakköri foglalko‐ zás keretében történő kipróbálásának tapasztalatait összegzi. A negyedik előadás az értékelés kérdéseit tárgyalja, a természettudományos tudás elsajátításának formatív értékelését és e tapasztalatok felhasználhatóságát a kutatás alapú tanulás elemeinek tanórai értékelésében. A szimpózium előadásai felhívják a figyelmet a kutatás alapú tanulás alkalmazásának módszertani, értékelési kérdéseire, és kiemelik e módszer jelentőségét nemcsak a természettudományos nevelésben, hanem a 21. századi készségek fejlesztésében is.

Mű típusa: Konferencia vagy workshop anyag
Rovatcím: Szimpózium
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Pedagógiai Értékelési Konferencia
Dátum: 2014
Kötet: 12
Oldalak: pp. 155-156
Konferencia neve: Pedagógiai Értékelési Konferencia (12.) (2014) (Szeged)
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/59497/
Kulcsszavak: Természettudomány tanítása - előadáskivonat, Természettudományos nevelés - előadáskivonat
Megjegyzések: Összefoglalás magyar nyelven
Feltöltés dátuma: 2019. szep. 09. 10:19
Utolsó módosítás: 2022. nov. 08. 11:54
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/61136
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet