Pedagógiai értékelés a sajátos nevelési igényű tanulók hatékony integrációjának szolgálatában.
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
pek_2015_087-088.pdf Download (314kB) | Preview |
Abstract
A sajátos nevelési igényű tanulók integrált oktatását-nevelését az 1993. évi közoktatási törvény biztosította először. Az azóta eltelt időszakban folyamatosan nőtt a többségi iskolákban oktatott sajátos nevelési igényű tanulók aránya, azonban a megfelelő feltételek biztosítása és a minden gyermek szükségleteit figyelembe vevő pedagógiai kultúra elterjedése még várat magára. Szimpóziumunk előadásai egy-egy olyan törekvést mutatnak be, amelyek a pedagógiai értékelés valamely módszerét, eszközét felhasználva a sajátos nevelési igényű tanulók integrációjának hatékonyabbá tételét és a befogadó szemléletű oktatás-nevelés terjesztését célozzák. Első előadásunkban egy iskolafejlesztési kísérletet mutatunk be, melynek alapját az iskola reális önmegismerése képezte. Ennek keretében feltérképeztük a szülők, a tanulók, valamint a pedagógusok vélekedését az intézmény működéséről, az erősségekről és a fejlesztendő területekről. Az így kirajzolódott fejlesztési terv alapján és Inklúziós Index program segítségével indult meg a munka egy valódi befogadó szemléletű intézmény kialakítása céljából. Második előadásunkban azt vizsgáljuk, hogy az integráló iskolákban dolgozó pedagógusok mennyire érzik magukat felkészültnek és hatékonynak a megváltozott oktatási környezetben történő munkavégzés során. Egy széles körben ismert nemzetközi mérőeszköz hazai adaptációjával végzett kérdőíves felmérés keretében a pedagógusok integrációval/inklúzióval kapcsolatos énhatékonyságának vizsgálatát valósítottuk meg. Eredményeink arra is rámutatnak, hogy milyen tényezők befolyásolhatják a pedagógusok énhatékonyságát a vizsgált területen. A harmadik előadás az integráltan tanuló gyermekekre és a befogadó közösségekre fókuszál, illetve egy olyan szoftvert mutat be, amely egyszerűbbé teszi a pedagógusok számára a különféle tanulói közösségek szociális szempontú megismerését. A Smetry hatékonynak bizonyult enyhén értelmi fogyatékos gyermekeket integráló közösségek szociometriai szempontú megismerésében, a távlati célok között az adatfelvételi felület továbbfejlesztésével az értelmileg akadályozott és autista tanulókat befogadó közösségek megismerése szerepel. Végül, az utolsó előadásban a rendszerszintű mérések inkluzívvá tételének szükségességére hívjuk fel a figyelmet. Kutatásunkban az Országos kompetenciamérés szövegértési tesztjét adaptáltuk a sajátos nevelési igényű tanulók különböző csoportjai számára. Három tesztváltozatot használtunk. A valószínűségi tesztelméletet alkalmazva elemezzük, hogy az adaptált tesztek milyen megbízhatósággal vizsgálták az egyes csoportok képességszintjét és mennyire fedték le az egyes tesztek itemnehézségi indexei a tanulók szövegértése alapján meghatározott képességskála-intervallumot az egyes tesztek szerinti és a vizsgált tanulói csoportokban.
Item Type: | Conference or Workshop Item |
---|---|
Heading title: | Szimpózium |
Journal or Publication Title: | Pedagógiai Értékelési Konferencia |
Date: | 2015 |
Volume: | 13 |
Page Range: | pp. 87-88 |
Event Title: | Pedagógiai Értékelési Konferencia (13.) (2015) (Szeged) |
Related URLs: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/59488/ |
Uncontrolled Keywords: | Értékelés - pedagógiai - előadáskivonat, Integrált oktatás - előadáskivonat, Képességfejlesztés - gyógypedagógia - előadáskivonat |
Additional Information: | Összefoglalás magyar nyelven |
Date Deposited: | 2019. Sep. 10. 12:28 |
Last Modified: | 2022. Nov. 08. 11:54 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/61209 |
Actions (login required)
View Item |