A személyközi problémák megoldásának kutatása és fejlesztése.
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
pek_2016_042-043.pdf Letöltés (292kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A személyközi (szociális, társas, interperszonális) problémák megoldása nagymértékben – és az életkor előrehaladtával egyre jelentősebben – meghatározza társas kapcsolatainkat, pszichés jóllétünket, befolyásolja tanulmányi-szakmai előmenetelünket. Nemzetközi szinten az utóbbi két-három évtizedben igen intenzív kutatások és fejlesztések folynak e területen, pár éve hazánkban is. A szociálisprobléma-megoldás folyamatával és fejlesztésével foglalkozó vizsgálatok napjainkban leginkább egy-egy megoldási stílus (pl. racionális, elkerülő, impulzív) részletes – életkori, nem szerinti sajátosságaik, más pszichikus és környezeti tényezőkkel való kapcsolatuk – megismerését tűzik ki célul, illetve a fejlesztések során, a korábbiakkal ellentétben, a gondolkodási-érzelmi-viselkedési folyamatokra együttesen, nem elkülönítve koncentrálnak. Az első előadás során a VÉG-modell (Viselkedés-Érzelem-Gondolkodás) főbb jellemzőit és alkalmazási területeit ismertetjük, mely modell alapján világszerte számos, a problémamegoldás sajátosságainak feltárását lehetővé tevő mérőeszközt és fejlesztési koncepciót dolgoztak ki, melyek megbízhatósága, hatékonysága igen jónak bizonyul. Ez a modell tekinthető a további előadásokban bemutatott vizsgálatok és kísérletek egyik legfontosabb elméleti és módszertani keretének. A második előadásban az általunk fejlesztett Elkerülés kérdőív létrehozásának folyamatáról és a végső kérdőív jellemzőiről (elméleti keret, faktorstruktúra) lesz szó. A bemérés eredményei alapján rámutatunk arra is, hogy az erről a megoldási módról korábban, más mérőeszközökkel (pl. SPSI–R) kapott hazai, serdülőkorúakra vonatkozó adatokat szükséges újraértelmeznünk. A harmadik előadás az SPSI–R-rel, fogvatartottak körében végzett kutatás eredményeit foglalja össze. Az adatok arra hívják fel a figyelmet, hogy a szociálisprobléma-megoldás nagymértékben személy- és helyzetspecifikus, amit mindenképpen szükséges figyelembe venni segítő-fejlesztő programok kidolgozásakor. A VÉG-modell alapján végeztünk tantárgyi tartalomba ágyazott fejlesztést alsó tagozatosok körében, amiről a negyedik előadásban lesz szó, illetve részben e modell mentén dolgoztunk ki felső tagozatos diákok számára egy négy hónapos programot, melynek főbb jellemzőit és részeredményeit az utolsó előadásban mutatjuk be.
Mű típusa: | Konferencia vagy workshop anyag |
---|---|
Rovatcím: | Szimpózium |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Pedagógiai Értékelési Konferencia |
Dátum: | 2016 |
Kötet: | 14 |
Oldalak: | pp. 42-43 |
Konferencia neve: | Pedagógiai Értékelési Konferencia (14.) (2016) (Szeged) |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/59498/ |
Kulcsszavak: | Problémamegoldás - előadáskivonat, Szocializáció - előadáskivonat |
Megjegyzések: | Összefoglalás magyar nyelven |
Feltöltés dátuma: | 2019. szep. 12. 10:23 |
Utolsó módosítás: | 2022. nov. 08. 11:54 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/61306 |
Tétel nézet |