A személyközi problémák megoldásának kutatása és fejlesztése

A személyközi problémák megoldásának kutatása és fejlesztése. Pedagógiai Értékelési Konferencia, (14). pp. 42-43. (2016)

[img] Cikk, tanulmány, mű
pek_2016_042-043.pdf

Download (292kB)

Abstract

A személyközi (szociális, társas, interperszonális) problémák megoldása nagymértékben – és az életkor előrehaladtával egyre jelentősebben – meghatározza társas kapcsolatainkat, pszichés jóllétünket, befolyásolja tanulmányi-szakmai előmenetelünket. Nemzetközi szinten az utóbbi két-három évtizedben igen intenzív kutatások és fejlesztések folynak e területen, pár éve hazánkban is. A szociálisprobléma-megoldás folyamatával és fejlesztésével foglalkozó vizsgálatok napjainkban leginkább egy-egy megoldási stílus (pl. racionális, elkerülő, impulzív) részletes – életkori, nem szerinti sajátosságaik, más pszichikus és környezeti tényezőkkel való kapcsolatuk – megismerését tűzik ki célul, illetve a fejlesztések során, a korábbiakkal ellentétben, a gondolkodási-érzelmi-viselkedési folyamatokra együttesen, nem elkülönítve koncentrálnak. Az első előadás során a VÉG-modell (Viselkedés-Érzelem-Gondolkodás) főbb jellemzőit és alkalmazási területeit ismertetjük, mely modell alapján világszerte számos, a problémamegoldás sajátosságainak feltárását lehetővé tevő mérőeszközt és fejlesztési koncepciót dolgoztak ki, melyek megbízhatósága, hatékonysága igen jónak bizonyul. Ez a modell tekinthető a további előadásokban bemutatott vizsgálatok és kísérletek egyik legfontosabb elméleti és módszertani keretének. A második előadásban az általunk fejlesztett Elkerülés kérdőív létrehozásának folyamatáról és a végső kérdőív jellemzőiről (elméleti keret, faktorstruktúra) lesz szó. A bemérés eredményei alapján rámutatunk arra is, hogy az erről a megoldási módról korábban, más mérőeszközökkel (pl. SPSI–R) kapott hazai, serdülőkorúakra vonatkozó adatokat szükséges újraértelmeznünk. A harmadik előadás az SPSI–R-rel, fogvatartottak körében végzett kutatás eredményeit foglalja össze. Az adatok arra hívják fel a figyelmet, hogy a szociálisprobléma-megoldás nagymértékben személy- és helyzetspecifikus, amit mindenképpen szükséges figyelembe venni segítő-fejlesztő programok kidolgozásakor. A VÉG-modell alapján végeztünk tantárgyi tartalomba ágyazott fejlesztést alsó tagozatosok körében, amiről a negyedik előadásban lesz szó, illetve részben e modell mentén dolgoztunk ki felső tagozatos diákok számára egy négy hónapos programot, melynek főbb jellemzőit és részeredményeit az utolsó előadásban mutatjuk be.

Item Type: Article
Event Title: Pedagógiai Értékelési Konferencia (14.) (2016) (Szeged)
Journal or Publication Title: Pedagógiai Értékelési Konferencia
Date: 2016
Volume: 14
Page Range: pp. 42-43
Heading title: Szimpózium
Uncontrolled Keywords: Problémamegoldás - előadáskivonat, Szocializáció - előadáskivonat
Additional Information: Összefoglalás magyar nyelven
Date Deposited: 2019. Sep. 12. 10:23
Last Modified: 2019. Sep. 12. 10:23
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/61306

Actions (login required)

View Item View Item