Halmos Alexandra: Positive education : student well-being and positive psychology intervention. In: Móra Akadémia : szakkollégiumi tanulmánykötet 7., (7). pp. 227-240. (2019)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
moraakademia_007_227-240.pdf Letöltés (2MB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Háttér: A pozitív pszichológia, a pozitív oktatás népszerűsödése nyomán egyre nagyobb figyelem övezi a hallgatói jóllétet illetve mentális egészséget mind a szakirodalomban, mind a médiában, egyelőre mégis marginalizált kutatási területnek számít. A világ többi részéhez hasonlóan a magyarországi felsőoktatási intézmények hallgatóinak mentális egészsége vagy jólléte aggodalomra ad okot, amely az illetékes szerv belső felmérése alapján a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hallgatóit is érinti. Számos külföldi kutatás jutott arra a következtetésre, hogy a pozitív pszichológiai intervenciók és a pozitív oktatás pozitívabb jóllét-faktorokkal, például magasabb rezilienciával, élettel való elégedettséggel és kisebb distressz-szinttel és alacsonyabb számú depresszió-tünettel fonódik össze. Célkitűzések: A pozitív oktatást meghonosítandó a pilotkutatásunk célja egy pozitív pszichológiai intervenció elindítása és hatásvizsgálata a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen. Módszer: Az intervenció első része, a “Pozitív pszichológia és önfejlesztés 1.” szabadonválasztható kurzus elméleti aktualitásokat és saját tapasztalatokat dolgozott fel, az önismereti fejlődéshez hétközbeni gyakorlatok formájában javasolva eszközöket. A kvantitatív és kvalitatív kérdésekből álló kérdőívet 22 hallgató töltötte ki a kurzus három időpontjában. Eredmények az első intervencióról: Az ismételtméréses variancia-analízis alapján kis hatásméretű növekedést figyelhettünk meg a hallgatói boldogságban, az optimizmusban és a kivirágzásban, míg nem találtunk szignifikáns eltérést a rezilienciában, a PERMA-jóllétben. A tartalomelemzés a kurzus legnagyobb hozadékaként a fejlődést segítő eszközökhöz jutást, a boldogságot és az optimizmus emelték ki. Következtetések: Bár eredményeinket a kutatás limitációi fényében érdemes értelmezni, eredményeink azt mutatják, hogy a hallgatók sokféle módon kamatoznak a kurzusból és összességében érdemes jóllét-intervenciót nyújtani, pozitív oktatást alkalmazni felsőoktatási intézményekben.
Mű típusa: | Könyv része |
---|---|
Egyéb cím: | Pozitív oktatás : hallgatói jóllét és pozitív pszichológiai intervenció |
Rovatcím: | Pszichológia, pedagógia |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Móra Akadémia : szakkollégiumi tanulmánykötet 7. |
Dátum: | 2019 |
Kötet: | 7 |
ISSN: | 2064-809X |
Oldalak: | pp. 227-240 |
Sorozat neve: | Móra Akadémia |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/62239/ |
Kulcsszavak: | Pszichológia, Oktatás |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 237-239. és a lábjegyzetekben ; összefoglalás magyar nyelven |
Feltöltés dátuma: | 2019. nov. 13. 12:39 |
Utolsó módosítás: | 2022. aug. 02. 14:54 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/62356 |
![]() |
Tétel nézet |