Szász Károly nézetei a műfordítás elméleti és gyakorlati kérdéseiről - "Az eredeti eszmét tökéletesen az eredeti alakjában

Burján Mónika: Szász Károly nézetei a műfordítás elméleti és gyakorlati kérdéseiről - "Az eredeti eszmét tökéletesen az eredeti alakjában.

[thumbnail of tudomanyos_es_muveszeti_muhelymunkak_129-133.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
tudomanyos_es_muveszeti_muhelymunkak_129-133.pdf

Download (473kB) | Preview

Abstract

The history of Hungarian literature is inseparable from the history of translation, and translation has been accompanied by studied contemplation. In 19th century Hungarian literary and scientific life, questions of translation theory and practice became more and more emphasised, and quite often were dealt with in institutional, „official” settings, for example lectures and opening speeches at the meetings of the Kisfaludy Society, and even in academic inaugural addresses. Károly Szász’s essay is such an inaugural, which he wrote on the occasion of his being selected a's associate of The Hungarian Academy of Sciences, in 1859. His work is the most interesting, overall and „theoretical”, although it is an unjustly forgotten work, on the history of translation, from the second half of the 19th century.

Item Type: Conference or Workshop Item
Other title: Károly Szász, on the theoretical and practical questions of translation
Heading title: Filológia
Journal or Publication Title: Tudományos és művészeti műhelymunkák: új utakon a Pedagógusképző Kar című konferencia előadásai
Date: 2009
ISBN: 978-963-9927-15-5
Page Range: pp. 129-133
Event Title: Tudományos és művészeti műhelymunkák : új utakon a pedagógusképző kar (2007) (Szeged)
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/64049/
Uncontrolled Keywords: Fordítástörténet - 19. sz., Műfordítás, Magyar irodalom története - 19. sz., Szász Károly
Additional Information: Bibliogr. a lábjegyzetekben ; összefoglalás angol nyelven
Date Deposited: 2019. Dec. 06. 14:28
Last Modified: 2022. Nov. 08. 13:46
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/64194

Actions (login required)

View Item View Item