Értékek és kultúrák : dél-koreai és magyar nevelési értékek összehasonlítása

Varga Eszter; Gordon Győri János: Értékek és kultúrák : dél-koreai és magyar nevelési értékek összehasonlítása. In: Oktatáskutatás határon innen és túl. pp. 497-518. (2014)

[thumbnail of oktataskutatas_497-518.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
oktataskutatas_497-518.pdf

Letöltés (920kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Az utóbbi évtizedekben más tudományterületekhez hasonlóan az értékszociológiai vizsgálatok körében is fontossá vált a kultúra, mint az értékpreferenciákat befolyásoló tényező vizsgálata (Hofstede, 2005; Javidan et al., 2004; Bond et al, 2004). Jelen írásunkban a koreai és magyar nevelési értékek összehasonlítására vállalkozunk, a World Value Survey eredményei alapján, amelynek negyedik hullámában (1998) mind Dél-Korea (n=1249), mind pedig Magyarország szerepel (n=650). Az elemzés során összevont nevelési értékmutatót alkottunk, amely a koreaiak esetében is és a magyarok esetében is négy faktor mentén különült el. Eredményeink azt mutatják, hogy a kulturálisan meghatározott értékpreferenciák különbözősége a nevelési elvekben is tükröződik, mivel a kelet-ázsiai társadalmakra jellemző konfuciánus értékek jelentős mértékben különböznek a nyugati társadalmak individualista értékvilágától. The culture have been become as an important affecting factor of value preferences within the field of values sociology in last decades (Hofstede, 2005; Javidan et al., 2004; Bond et al, 2004). In this paper we undertake the comparison of the Korean and Hungarian educational values on the basis of World Value Survey fourth wave (1998) in which participated South Korea (n=1249) and in Hungary (n=650) as well. In our analysis we have created parenting value index, which is varied four main factors for both country. Our results show that, cultural differences in value preferences are reflected in parenting values, as typical of East Asian societies, the Confucian values are significantly different from the individualistic value systems of Western societies.

Mű típusa: Könyv része
Egyéb cím: Values and cultures : comparing the SouthKorean and the Hungarian parenting values
Rovatcím: Az oktatás egyéb színterei
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Oktatáskutatás határon innen és túl
Dátum: 2014
ISSN: 2064-6755
ISBN: 978-615-5372-17-9
Oldalak: pp. 497-518
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/65821/
Kulcsszavak: Konfucianizmus - Korea, Oktatásügy, Oktatáskutatás
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 516-518. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Feltöltés dátuma: 2020. feb. 26. 11:51
Utolsó módosítás: 2020. ápr. 14. 14:43
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/65682
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet