Fónai Mihály: A menedzserizmus kérdése az empirikus kutatások tükrében. In: Oktatáskutatás határon innen és túl. pp. 419-437. (2014)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
oktataskutatas_419-437.pdf Letöltés (622kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Tanulmányomban a menedzserizmus kérdését vizsgálom a felsőoktatásban. Maga a menedzserizmus több folyamat egymásra hatásaként érvényesül a felsőoktatásban, így a „főhatalmak” (egyetemi, akadémiai vezetés, állam és piac), (Clark, 1983) viszonyának az átalakulása, a felsőoktatási expanzió és a felsőoktatás finanszírozásának a változása emelhető ki. A menedzserizmust a menedzsment professzionalizálódási folyamataként szokás leírni. A csoport tagjai kizárólagos hatalomra tartanak igényt saját munkájuk feltételeinek, és a kompetenciájukba tartozó kérdéseknek a meghatározásában, de az elfogadott cselekvési módok és a velük járó szankciók érvényesítésében is. Maga a menedzserizmus a menedzserek hatalmi helyzetének az ideológiája is. Vizsgálata a brit felsőoktatásban kialakult és végbement folyamatok és változások kritikájaként jött létre. A menedzserizmus ideológiájának és a rá vonatkozó bírálatoknak a főbb állításait vetem össze több hazai kutatás eredményivel. Ezek mindegyike a hazai diplomás pályakövetéshez kapcsolódik, melynek keretében a kétezres évek közepe óta vizsgálják a felsőoktatás folyamatait, azokat is, melyek szorosabban kapcsolódnak a menedzserizmus kérdéséhez. In my study I will be examining the question of managerialism in higher education. Managerialism itself exists in higher education as a result of different inter-linked processes, as the transformation of the relationship between the “main powers” (the leadership of academies and universities, the state and the market) (Clark, 1983) the expansion of higher education and changes to the funding of higher education. Managerialism is usually described as the process of professionalization of management. Members of the group demand the power to determine the conditions of their employment and issues within their competence, as well as the acceptable modes of action and the enforcement of associated sanctions. Managerialism itself is also the ideology of managers’ position of power. The examination came about as a result of criticism of established and emerged processes and changes in British higher education. I will be comparing the ideology of managerialism and the claims of associated criticism with the results of Hungarian researches. All of these are linked with domestic graduate career tracking, under which processes in higher education are being investigated since the middle of the last decade, including those which are more closely linked to the question of managerialism.
Mű típusa: | Könyv része |
---|---|
Egyéb cím: | The managerialism in the mirror of the empirical researches |
Rovatcím: | Az oktatás egyéb színterei |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Oktatáskutatás határon innen és túl |
Dátum: | 2014 |
ISSN: | 2064-6755 |
ISBN: | 978-615-5372-17-9 |
Oldalak: | pp. 419-437 |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/65821/ |
Kulcsszavak: | Oktatáskutatás, Felsőoktatás - Magyarország |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 436-437. ; összefoglalás magyar és angol nyelven |
Feltöltés dátuma: | 2020. feb. 26. 11:30 |
Utolsó módosítás: | 2020. ápr. 14. 14:43 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/65685 |
Tétel nézet |