Spreadsheet misconceptions, spreadsheet errors

Csernoch Mária; Bíró Piroska: Spreadsheet misconceptions, spreadsheet errors. In: Oktatáskutatás határon innen és túl. pp. 370-395. (2014)

[thumbnail of oktataskutatas_370-395.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
oktataskutatas_370-395.pdf

Letöltés (716kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A 2011/2012-es tanévben elindítottuk az Algoritmikus és Alkalmazói Készségek Tesztelése című projektünket, amelyben a Debreceni Egyetem Informatikai Karának elsőéves informatikus hallgatóit és gyakorló informatika tanárok informatikai ismereteit teszteltük. A cikkünkben a táblázatkezelési tesztek eredményeit ismertetjük, mivel korább már bizonyításra került, hogy a táblázatkezelői dokumentumok 95–60%-a hibás. A kutatásaink eredményei bizonyítják, hogy a táblázatkezelés során jelentkező hiányosságok nemcsak általános probléma, hanem az informatika szakos hallgatók és tanárok sem rendelkeznek megfelelő ismeretekkel. Elemzéseink során azt tapasztaltuk, hogy a népszerű felületkezelési módszer használata magyarázza a hibák nagy részét. Az eredmények ismertében a számítógépes problémák megoldására bevezettünk egy mély-szerkezetű metakognitív megközelítést. Az általunk bevezetett, a számítógépes tevékenységek megkülönböztetésére alkalmas kétféle metakognitív megközelítést – TAEW (trial-and-error wizard-based) és CAAD (computer-algorithmic- and debugging-based) – elhelyeztük Case és Gunstone metakognitív rendszerében. A cikk részletesen ismerteti a mély-szerkezetű megközelítés egy lehetséges megvalósítását és megmutatja, hogy lényegesen hatékonyabb a felületkezelési megközelítéseknél. In the academic year of 2011/2012 Testing Algorithmic and Application Skills Project was launched to test the knowledge of Informatics of the first year students of the faculty of Informatics and teachers of Informatics in schools. This article focuses on spreadsheet problems, since previous studies have shown that 95-60% of the spreadsheet documents carry errors. Our tests clearly show that not just in general, but the students of Informatics have very limited spreadsheet knowledge, and so the teachers of Informatics. The article details the students’ and teachers’ results in the project and tries to find explanations for their underachievement. It was found that the widely used and commercialized surface approach methods for solving spreadsheet problems are the main source of the failure. It was also realized that there is a need for the categorization of the computer-related activities into the system of metacognitive approaches of Case and Gunstone. We introduced one surface (TAEW, trial-and-error wizardbased) and one deep (CAAD, computer-algorithmic- and debugging-based) approach method into the already accepted system. The article provides the details of our deep approach metacognitive method and its results, proving that it is more effective than the previously accepted surface approach methods.

Mű típusa: Könyv része
Rovatcím: Az oktatás egyéb színterei
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Oktatáskutatás határon innen és túl
Dátum: 2014
ISSN: 2064-6755
ISBN: 978-615-5372-17-9
Oldalak: pp. 370-395
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/65821/
Kulcsszavak: Oktatáskutatás
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 390-395. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Feltöltés dátuma: 2020. feb. 26. 11:16
Utolsó módosítás: 2020. ápr. 14. 14:43
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/65687
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet