Towards pre-vocational training? : labour market actors’ feedback on the training programme of mobile application development at university

Jancsák Csaba: Towards pre-vocational training? : labour market actors’ feedback on the training programme of mobile application development at university. In: Oktatáskutatás határon innen és túl. pp. 178-209. (2014)

[thumbnail of oktataskutatas_178-209.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
oktataskutatas_178-209.pdf

Letöltés (741kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Kutatásunk legfontosabb célja az volt, hogy információkat szerezzünk a szakemberképzés és a munkáltatók elképzeléseinek, szorosabb kongruenciájának, összehangolásának elősegítéséhez. A kutatás kérdései azt vizsgálták, milyen erényeket és hiányosságokat látnak a foglalkoztatók a pályakezdő szakemberek felkészültségében és milyen igényeket és együttműködési elképzeléseket, terveket fogalmaznak meg a szakemberképzés irányában. A kutatás alatt személyes megkeresés során 552 munkaerőpiaci szereplővel (e fogalmat szűkített értelemben használjuk: cégek, vállalkozások képviselőit, tulajdonosait, vezető munkatársait értjük alatta) töltettünk ki kérdőívet. Továbbá a szakmaspecifikus elvárások megismerése céljából 79 on-line interjút és 24 személyes interjút készítettünk (szakterületi munkatárssal, cégvezetővel, az adott cég HR-es, személy- és munkaügyi kapcsolatokért felelős szakemberével). Kutatásunk eredményeiként kirajzolódtak előttünk a munkaerőpiac általános és a szakterület szakmaspecifikus elvárásai, a felsőoktatással való együttműködéséről élő vélekedések. E terület munkaerőpiaci szereplői egyfajta előszakképzést várnak a felsőoktatástól, a szakmai specializációt pedig jórészt saját hatáskörben tervezik megoldani. A képzésbeli együttműködés formájának elsősorban a gyakornoki programot, a felsőoktatási gyakorlati kurzusok vezetését, továbbá a szendvicsképzés lehetőségét tartják. The main objective of our research was to gain information for promoting the more efficient harmonization of the ideas of employers and professional training actors. The research has focused on the opininion of the employers: what strengths and weaknesses do they see in the preparedness of young professionals and what are their needs concerning the training? The springboard for our study was that there is a need for congruence of the structures of the labour market and higher education. The deepest criticism towards the higher education formed by the Bologna process concerns exactly this dimension, namely, that the issue of transition to the labour market appears in a shallow way among the content elements of educational programmes. In the study, questionnaire research was conducted with 552 labour market actors (employers) concerning their expectations (employee competencies) towards University of Szeged graduates, furthermore, with representatives of 79 companies concerning profession-specific competencies above general ones; and with a further 24 people (company heads, HR managers, personnel and work relations managers) specified interviews were conducted. In the case of the mobile application development module, in order that profession specificities are more thoroughly understood, a database of 20 companies was compiled from the contact questionnaire database (N=552) and a database resulting from our own Internet search; these companies were contacted directly. As a result, we now have a view on the general and specific expectations of this field. Last, but not least, we have also examined the issue of the cooperation between tertial education and the labour market. Concerning this professional specialization, employers expect the establishment of firm theoretical and professional knowledge and way of thinking, while specialization is considered to be their task in order to be able to tackle the everchanging challenges of the market. As a form of cooperation, they prefer apprenticeship programmes, running technical courses, presenting problems through practice and a future possibility of starting a mixed training module.

Mű típusa: Könyv része
Rovatcím: Oktatás felsőfokon
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Oktatáskutatás határon innen és túl
Dátum: 2014
ISSN: 2064-6755
ISBN: 978-615-5372-17-9
Oldalak: pp. 178-209
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/65821/
Kulcsszavak: Felsőoktatás - Magyarország, Munkaerőpiac - Magyarország, Oktatáskutatás - Magyarország
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 204-209. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Feltöltés dátuma: 2020. feb. 26. 09:52
Utolsó módosítás: 2020. ápr. 14. 14:43
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/65695
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet