Holik Ildikó: A pedagógusi pálya aktuális kérdései gender-szempontú megközelítésben. In: Oktatáskutatás határon innen és túl. pp. 154-177. (2014)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
oktataskutatas_154-177.pdf Letöltés (789kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A tanulmány egy nemzetközi kutatás magyarországi eredményeit kívánja bemutatni. A nemzetközi projekt célja, hogy több ország példáján keresztül vizsgálja meg a gender, azaz a társadalmi nem problémakörét az iskola előtti és az alapfokú képzésben. Óvodapedagógusok és általános iskolai tanítók körében gyűjt információkat a nemek kapcsolatáról, a pályaválasztás lehetőségeiről, az iskolai szocializációról, a családon belüli szerepekről, valamint a nemek munkaerőpiaci lehetőségeiről és magáról a pedagógusi hivatásról. A magyarországi kutatást 10 település 115 óvodapedagógusa és 78 tanítója körében végeztük 2012-ben. A kutatás során a nemzetközi projekt magyarra lefordított önkitöltős kérdőívét alkalmaztunk, hogy összehasonlíthatók legyenek az egyes országok pedagógusai körében gyűjtött adatok. Jelen tanulmány a kutatás egy szeletével, a pedagógusi pálya megítélésével, aktuális kérdéseivel foglalkozik. Annak vizsgálatára helyezi a hangsúlyt, hogy napjaink oktatási környezetében hogyan tudnak helyt állni a női és a férfi pedagógusok, milyen karrier-terveik vannak, továbbá hogyan ítélik meg a pedagógusi pályát a státusz, megbecsültség és a jövedelem szempontjából. This study presents an international research project and its results obtained in Hungary. The aim of the project is to investigate the viewpoints of social gender in nursery and first grade education. It collects information among pedagogues working in nurseries and in general schools on the relations of the two genders, the possibilities of choosing profession, the socialization in school, the roles in the families, the different possibilities of the genders at the labour market, and on the pedagogues profession itself. In Hungary, the project asked 115 nursery pedagogues and 78 primary school teachers in 10 settlements in 2012. We used an international question form translated to Hungarian, for easy comparison of the data. We deal with a special part of the research, the opinions on the pedagogue career, and on the problems of the present time period. The main questions were: how can pedagogues – women and men respectively – live up to their commitments in present circumstances, what are their plans of career, and how they judge the pedagogue profession from the viewpoint of status, prestige, and salary.
| Mű típusa: | Könyv része |
|---|---|
| Egyéb cím: | Present questions on the career of pedagogues from the viewpoint of gender |
| Rovatcím: | Oktatás felsőfokon |
| Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Oktatáskutatás határon innen és túl |
| Dátum: | 2014 |
| ISSN: | 2064-6755 |
| ISBN: | 978-615-5372-17-9 |
| Oldalak: | pp. 154-177 |
| Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/65821/ |
| Kulcsszavak: | Pedagógus hivatás - Magyarország, Oktatáskutatás - Magyarország |
| Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 175-177. ; összefoglalás magyar és angol nyelven |
| Feltöltés dátuma: | 2020. feb. 26. 09:47 |
| Utolsó módosítás: | 2020. ápr. 14. 14:43 |
| URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/65696 |
![]() |
Tétel nézet |

