Egy tudomány elmélet nélkül : az anyanyelvi tantárgypedagógia

Nagy Zoltán: Egy tudomány elmélet nélkül : az anyanyelvi tantárgypedagógia. In: Oktatáskutatás határon innen és túl. pp. 106-134. (2014)

[thumbnail of oktataskutatas_106-134.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
oktataskutatas_106-134.pdf

Letöltés (726kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A tanulmány célja, hogy bemutassa a magyarországi anyanyelvoktatás jellegzetességeit a tantárgypedagógia nézőpontjából. Az anyanyelvi tantárgypedagógia nem veszi figyelembe, hogy az anyanyelvoktatás tekintetében hiányoznak a tudományosan elfogadható elméleti alapok. Az anyanyelvi tantárgypedagógia egyetemi tankönyvei és jegyzetei a magyar nyelv tanításának különböző résztelületeit mutatják be (például hangtan, alaktan), de a magyartanítás elméleteire, céljaira módszeresen nem reflektálnak. A tanulmány empirikus adatok és szakirodalmi megállapítások segítségével felvázolja a mai magyartanítás főbb problémáit, majd javaslatot tesz egy elméleti keretre, amely pedagógiai és nyelvészeti szempontból is elfogadható lehet a további anyanyelv-pedagógiai kutatások során. Amellett érvelek, hogy a nyelv úgynevezett „privát” megközelítése helyett a nyelv változatosságát és társas meghatározottságát vegyük alapul. Napjainkban gyakran hangoztatják, hogy az iskola alapvető feladata a kommunikációs készségek fejlesztése, amely csak akkor lehet sikeres, ha az iskolában nem egy idealizált, hanem a mindennapok nyelvi valóságának megfelelő nyelvképhez szoktatjuk a diákokat. The aim of the study is to present the features of Hungarian first language education from the point of view of subject pedagogy. The literature of first language pedagogy does not take into consideration that there is a lack of proper scientific theories in Hungarian language education. Traditionally, textbooks of first language pedagogy describe teaching methods of various fields of Hungarian language (e.g. phonetics, morphology), but theories, aims of Hungarian language education are not systematically reflected. This paper describes the main problems of recent Hungarian language education based on an empirical research and literature, then recommends a theoretical framework for native language pedagogy that is acceptable from the aspect of pedagogy and linguistics as well. I argue that instead of “private language argument” we have to take as a basis that language is various and it is an inherent part of society. Nowadays it is essential that school has to improve communicative competences therefore pupils have to be acquainted with “real/everyday” and not idealized language.

Mű típusa: Könyv része
Egyéb cím: A scientific approach without theory : Hungarian first language education
Rovatcím: Oktatás középfokon
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Oktatáskutatás határon innen és túl
Dátum: 2014
ISSN: 2064-6755
ISBN: 978-615-5372-17-9
Oldalak: pp. 106-134
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/65821/
Kulcsszavak: Tantárgypedagógia, Anyanyelv tanítása, Oktatáskutatás
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 129-134. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Feltöltés dátuma: 2020. feb. 26. 08:43
Utolsó módosítás: 2020. ápr. 14. 14:43
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/65698
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet