Madarász Tibor: Az első honvédelmi szakközépiskola kialakulása. In: Oktatáskutatás határon innen és túl. pp. 85-105. (2014)
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
oktataskutatas_085-105.pdf Download (594kB) | Preview |
Abstract
A kutatás célja, a magyar nemzeti tradícióikkal rendelkező katonai nevelés újraéledésének, a Gábor Dénes Elektronikai Műszaki Szakközépiskola és Kollégium honvédelmi szakközépiskolává átalakulásán keresztül történő bemutatása. Katonaság és társadalom kapcsolatának nélkülözhetetlen feltétele, hogy a civil szféra közvetlen érintkezésbe léphessen a honvédelmi szervvel. Erre kínál kiváló lehetőséget a középiskolai katonai oktatás és nevelés, melynek korábban létező intézményeit, hazánkban a rendszerváltást követő években fokozatosan építették le. Felfüggesztéséig a sorozás intézménye is fenntartotta az erősebb kapcsolatot a civil társadalom és a katonaság között. A kutatás módszertani alapját az intézményben, több mint 700 órában végzett résztvevő megfigyelés és félig strukturált interjúk készítése és elemzése adja. A tapasztalatokat helyi dokumentumok, törvények, kormányrendeletek értelmezése egészíti ki. A kutatási eredmények szerint az átalakulási folyamatban érintettek igen eltérő módon élik meg a változást. Kialakul a támogatók és ellenzők tábora az intézmény és az újonnan képviselt honvédelmi nevelési szemlélet megvalósulási formáival kapcsolatosan. The aim of the research is to present the rebirth of the military education which has national traditions in our country. We describe the transformation of Gábor Dénes Elektronikai Műszaki Szakközépiskola és Kollégium into national military boarding school. For establishing connect between military and society an important condition has to be realized the civil society should contact the military organization. The civil society and the military organization can join through the military secondary education whose institutes were closed gradually after the democratic transformation. Before its suspension the recruited military maintained the stronger contact between the civil society and the military organization. The method of the research is founded on analysis of more than 700 hours survey and half structured interviews. Local documents, laws, government edicts supplement our experience. According to the results of the research the participants in transformation have very different experience. In connection with the institution and realized military education supporters and opponents appear in the society.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Other title: | Establishment of the first national millitary secondary school |
Heading title: | Oktatás középfokon |
Journal or Publication Title: | Oktatáskutatás határon innen és túl |
Date: | 2014 |
ISSN: | 2064-6755 |
ISBN: | 978-615-5372-17-9 |
Page Range: | pp. 85-105 |
Related URLs: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/65821/ |
Uncontrolled Keywords: | Katonai nevelés - Magyarország, Iskolatörténet - Magyarország - regionális |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 103-105. ; összefoglalás magyar és angol nyelven |
Date Deposited: | 2020. Feb. 26. 08:38 |
Last Modified: | 2020. Apr. 14. 14:43 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/65699 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |