Pleonazmus és tautológia : a fölöslegesnek tűnő szerkezetek tanításáról

Schirm, Anita: Pleonazmus és tautológia : a fölöslegesnek tűnő szerkezetek tanításáról. Jelentés és nyelvhasználat, (6) 2. pp. 145-163. (2019)

[img] Cikk, tanulmány, mű
jelentes_2019_002_145-163.pdf

Download (476kB)

Abstract

A pleonazmus és a tautológia jelenségét a különböző nyelvészeti szakmunkák eltérően közelítik meg. Egyes retorikák szerint szinonim a két fogalom, s a meghatározásaik is tartalmaznak átfedéseket. Más munkák viszont a köztük lévő különbségre helyezik a hangsúlyt, s a pleonazmust hasonlóságon, míg a tautológiát azonosságon alapuló szószaporításnak tartják. Tanulmányomban a szakirodalom definícióinak az áttekintése után egy középiskolai tankönyvkorpusz elemzésének az eredményeit ismertetem, majd ötleteket adok arra, hogy a nyelvtantanításban hogyan lehetne a korábbi ismereteket felhasználva példák segítségével a diákok számára a hétköznapi helyzetekben is hasznosítható módon megtanítani e két fogalmat. Ugyanis mind a pleonazmus, mind pedig a tautológia kötődik a nyelvhelyességhez, a kommunikációhoz, a stilisztikához, a retorikához, a szemantikához és a pragmatikához, vagyis számos kapcsolódási pont van az egyes tananyagokban a két fogalom megismertetésére. A tanulmányban amellett érvelek, hogy nem fölösleges fölöslegesnek tűnő szerkezeteket tanítani, mert a fölöslegesség látszata mögött számos, egyáltalán nem fölösleges nyelvhasználati stratégia húzódhat meg.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Jelentés és nyelvhasználat
Date: 2019
Volume: 6
Number: 2
Page Range: pp. 145-163
ISSN: 2064-9940
DOI: https://doi.org/10.14232/JENY.2019.2.11
Uncontrolled Keywords: Nyelvészet
Additional Information: Bibliogr.: p. 160-163. ; összefoglalás magyar nyelven
Date Deposited: 2020. Jan. 27. 10:05
Last Modified: 2020. Jan. 27. 10:05
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/66352

Actions (login required)

View Item View Item