
57. Szekció 2019. november 30. – 11.00–13.00 
Politikai átalakulás 2. 2. terem 

 

__________ 
306 

JANKÓ ATTILA 

Független és függetlennek álcázott lapok – ügyes manipulációk és 
ordas hazugságok 

Mintegy harminc éve számos új hetilap és folyóirat jelent meg Magyaror-
szágon, egy részüket független és csekély tőkével rendelkező vállalkozások 
alapították, míg néhány mögött az ’állampárti’ kiadók vagy állami cégek 
álltak. Ez utóbbiak – véleményem szerint – nem lehettek a hivatalos poli-
tikától függetlenek, bár általában azt állították a szerkesztőik.  

Erre az egyik legjobb példa a Reform című hetilap, amely már első 
számában egy feltűnően hamisított nagyfelbontású fotósorozatot közölt, azt 
állítva, azok az U.S.A. katonai felderítő műholdjainak felvételei. Ezzel azt 
üzente az olvasóknak, a hidegháború eldőlt, a sokkal fejlettebb technikával 
rendelkező ’Nyugat’ nyert, tehát ennek magyarországi következményei is 
lesznek. Akkor még nem volt internet, google képkereső, így csak két évvel 
később tudtam beazonosítani a képek forrását: a kiváló designerek, Charles 
and Ray Eames ’Powers of Ten’ (A 10 hatványai) című, 1968 és 1977 között, 
az IBM támogatásával készült ismeretterjesztő filmjének állóképeit közölték 
mint ’kémfotókat’. Ezt a hetilapot később sem jellemezte az igazság 
feltárására való törekvés, míg a Kapu című folyóirat főszerkesztőjének ez volt 
a meghirdetett elsődleges célja. Fennmaradt egy korabeli tudósítás a Kapu 
szegedi bemutatójáról, annak elemzése alapján meg lehet ítélni, ez a lap 
melyik csoportba tartozott.  

A tisztánlátást segíti, ha e lapok első évfolyamait összevetjük az akkoriban 
alapított Világ illetve Hiány című lapokkal is, amelyek sokkal hamarabb 
megszűntek, mint a másik kettő, de szintén fontos kordokumentumok. 
  


