A romániai magyar oktatás kezdetei 1918-1922

Falusi, Norbert: A romániai magyar oktatás kezdetei 1918-1922. In: A Nagy Háború hatása a mindennapok kultúrájának változására 35. pp. 359-369. (2018)

[img]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
vallasi_kulturakutatas_konyvei_035_359-369.pdf

Download (311kB) | Preview

Abstract

The topic of the essay is the creation of the Hungarian political community (1,5 million people) in Romania which live in the territories annexed to Romania in 1918-1920. The problem: how does a social group that turns the process of nationbuilding promoted by the state organise itself into a community (as a national minority)? The national minorities in Romania waged a hard struggle to save their educational institutions. The Paris Minorities Treaty(December 9. 1919.)were to some extent an internationally formulated basis for the regulation of national minority education in Romania.The Sibiu Romanian Governing Council (Consiliul Dirigent 1918-1920.) honored these rights, but as soon as it was abolished, in the 1919-1920 academic year, significant changes began to occur, and from that time onward the situation gradually deteriorated.

Item Type: Book Section
Other title: Hungarian national minority education in Romania 1918-1922
Heading title: Változó társadalmi szerepek és mindennapok
Journal or Publication Title: A Nagy Háború hatása a mindennapok kultúrájának változására
Date: 2018
Number: 35
ISSN: 2064-4825
ISBN: 978-963-306-601-0
Page Range: pp. 359-369
Series Name: A vallási kultúrakutatás könyvei
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/67629/
Uncontrolled Keywords: Kisebbség - magyar - Románia, Oktatásügy - Románia - 20. sz.
Additional Information: Bibliogr.: p. 367-368. és a lábjegyzetekben, összefoglalás angol nyelven
Date Deposited: 2020. Apr. 07. 13:38
Last Modified: 2020. Jul. 02. 08:57
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/67526

Actions (login required)

View Item View Item