Az autó-márkakereskedések jelenlegi helyzete Magyarországon

Turzai-Horányi Beatrix: Az autó-márkakereskedések jelenlegi helyzete Magyarországon. In: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, (14) 2. pp. 237-249. (2019)

[thumbnail of jelenkori_014_002_237-249.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
jelenkori_014_002_237-249.pdf

Letöltés (1MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Az autó jelentősen átalakította a világot, amikor több mint száz évvel ezelőtt, gyakorlatilag új korszakot nyitott az emberi civilizációban és a társadalmi viszonyokban. Habár kezdetekben csak szűk kör kiváltsága volt, napjainkra nemcsak a környezetünkre, de a világgazdaság egészére is ugyanúgy hatással van. A gépjárműgyártás, az autókereskedelem, a javító – karbantartó – bontó tevékenység és a kapcsolódó szolgáltatások széles köre közvetve az egész társadalom érdekeit szolgálják. Magyarországon a ’90-es években zajlott a márkakereskedői hálózat kiépítése. Ezekben az években a kereskedők többsége önálló műhellyel és szakmai kapcsolatokkal is rendelkezett, a kereskedések pedig zömmel több telephellyel működő családi vállalkozások voltak. A 2000-es évek elején az értékesítési hálózat túlméretezetté vált és a struktúrája sem volt elég hatékony. A kereskedések magas számával a verseny is erősödött, emellett komoly fejlesztési követelményeknek is meg kellett felelniük. A gépjárműkereslet a vásárlások ösztönzése révén folyamatosan, lendületesen növekedett, a személygépkocsi-állomány 2009-re már a hárommilliót is meghaladta, mígnem 2009- ben beszakadt a piac. A 2008-ban indult világgazdasági válság leginkább az ingatlanpiacon és a személygépjármű piacon éreztette negatív hatását. A finanszírozási lehetőségek csökkenését eredményezte a likviditás drasztikus csökkenése is, amelynek következményeként a lakosság zömmel elhalasztotta a gépkocsi vásárlásokat. Ennek köszönhetően az elmúlt 10 évben nemcsak az autószalonok és a tulajdonosok száma változott meg, hanem az új autók számának forgalomba helyezése is jelentősen lecsökkent, de az elmúlt néhány évben már újra növekvő tendenciát mutat. A 2000-es évek mesterséges keresletnöveléséhez képest a szakemberek szerint ugyanakkor ez a jelenlegi helyzet sokkal reálisabb az autópiac számára. Vizsgálatom során, a szekunder adatok elemzését követően célzott primer kutatást is végeztem, melynek segítségével megpróbáltam feltárni, majd értékelni a magyarországi autómárkakereskedések helyzetét és jelenlegi problémáit. A márkakereskedések helyzetéről végzett 2017-es felmérés alapján elmondható, hogy folytatódnak Magyarországon a koncentrációs és konszolidációs folyamatok, ugrásszerű változások az elmúlt 2 évben nem történtek. Egyre fontosabbá válik az autókereskedések számára, hogy a vásárlókkal egy szoros kapcsolatrendszert alakítsanak ki és próbáljanak minél inkább az új mobilitási trendekhez alkalmazkodni. A digitális élmény, az autókereskedés elhelyezkedése, az internetelérhetőség, illetve a vásárlást követő élmény mind mind egyre inkább befolyásoló tényező lesz az autókereskedések versenyképességét illetően. Abstract: Cars significantly restructured the world, when practically opened a new period in human civilisation and social relations more than one hundred years ago. Although, it was the privilege of a limited group at the beginning, by now, it affects not only our environment but the whole world economy. Car manufacturing, car trading, repairing - maintaining - and demolition activities and broad range of related services serve the interests of the whole society in an indirect way. In Hungary, building of dealership network was also ongoing in the ‘90s. In these years the majority of dealers had their own repair shops and professional relations, and dealerships were mainly family businesses operating at more sites. At the beginning of the years 2000, the sales network became oversized and its structure was not efficient enough either. The high number of dealerships led to an increasing competition, meanwhile dealerships also had to comply with serious development requirements. Due to the stimulation of purchasing, the demand for vehicles continuously raised, passenger car fleet reached 3 million pieces by 2009, when the market collapsed. The crisis, started in 2008, has affected negatively in particular the real estate and passenger automotive industry. Dramatic decline of liquidity also resulted in the fall of financing possibilities, as a consequence of which, people postponed their intention of purchasing cars. Due to this, not only the number of showrooms and owners changed in the last 10 years, but the number of new cars registered also dropped significantly, although shows increasing tendency again in the recent years. Comparing to the artificial increasing of demand in the years 2000, experts consider the current situation more realistic for car market. In my publication, following to the analysis of secondary data, I carried out targeted primary research during my research, with the help of which I attempted to explore, analyse and assess the situation and current problems of Hungarian dealerships. Based on the results of the survey carried out in 2017 on the situation of dealerships, it can be claimed that concentration and consolidation procedures are continuous, there have been no bigger changes in the last 2 years. Establishing close relationship with customers is getting more important for dealerships, as well as to be able to adjust themselves to the new mobility trends as much as possible. Digital experiences, location of the dealership, internet access and post-purchase experience will all be influencer factors regarding the competitiveness of dealerships.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Egyéb cím: The current situation of car dealerships in Hungary
Rovatcím: Gazdálkodás- és szervezéstudományok
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok
Dátum: 2019
Kötet: 14
Szám: 2
ISSN: 1788-7593
Oldalak: pp. 237-249
Nyelv: magyar , angol
Kiadó: Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/66312/
Kulcsszavak: Autóipar, Autóértékesítés - Magyarország, Versenyképesség
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 248-249. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.02. Közgazdasági és gazdálkodástudományok
Feltöltés dátuma: 2020. máj. 08. 09:39
Utolsó módosítás: 2023. már. 02. 15:24
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/67555
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet