A hazai termelői mézek és méhészeti termékek iránti fogyasztói bizalom kvalitatív vizsgálata

Mezőné Oravecz Titanilla; Kovács Ildikó: A hazai termelői mézek és méhészeti termékek iránti fogyasztói bizalom kvalitatív vizsgálata. In: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, (14) 2. pp. 79-89. (2019)

[thumbnail of jelenkori_014_002_079-089.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
jelenkori_014_002_079-089.pdf

Letöltés (167kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Az elmúlt évek mézbotrányai miatt számos alkalommal merült fel a mézzel kapcsolatban az élelmiszer-egészségügyi kockázat lehetősége. A hatósági vizsgálatok során szabálytalan feldolgozási módokra, a mézbe került idegen anyagokra és számos mézhamisításra is fény derült. A fogyasztói bizalom növelése érdekében az Országos Magyar Méhészeti Egyesület számos intézkedést tett, többek között bevezette a magyar termelői mézesüveg és zárszalag használatát, és rendszeres vizsgálatokat végez a hazai mézek megfelelőségének vizsgálatára. Kutatásunk a hazai mézfogyasztási- és vásárlási szokások, a fogyasztói preferenciák és attitűdök legmarkánsabb vonásainak megismerését szolgálta. A kutatás során a mézvásárlói- és fogyasztói szokások vizsgálata mellett elemeztük a hazai termelői mézek megítélését, valamint a fogyasztók márkaismeretét. Emellett 10 évre visszamenőleg elemeztük az Országos Magyar Méhészeti Egyesület mézvizsgálatainak eredményeit, a mézek HMF (Hidroximetil-furfurol), fruktóz, glükóz és szacharóz tartalmára, diasztáz enzim aktivitására és a méz eredetiségére vonatkozóan. A kvalitatív adatfelvételt egyéni mélyinterjúk keretében valósítottuk meg, amely során félig strukturált vezérvonalat alkalmaztunk. A felmérés során 86 egyéni mélyinterjút készítettünk, melyek eredményeit jelen tanulmányunkban mutatjuk be. Abstract: Scandals of recent years related to honey have raised the attention on many occasions to the risk of food health. In the course of official investigations, irregular processing methods, foreign substances in honey and numerous adulterations of honey have been discovered. In order to increase consumer confidence, the National Association of Hungarian Beekeepers has taken a number of measures, including the use of Hungarian producers' glass and sealing tape, and regularly examines the suitability of domestic honey. Our research focused on the most remarkable characteristics of domestic honey consumption and shopping habits, consumer preferences and attitudes. In the course of the research, besides the examination of the consumer habits, we analysed the perception of domestic producers' honey and the brand awareness of consumers. In addition, we analysed the 10 year results of the honey examinations made by the National Association of Hungarian Beekeepers: HMF (Hydroxymethyl-furfurol), fructose, glucose and sucrose content of the honey, diastase enzyme activity and origin of honey. The qualitative data collection was carried out in the framework of individual in-depth interviews, during which we used a semi-structured guideline. 86 in depthinterviews were conducted during the survey, the results of which are presented in this paper.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Egyéb cím: Qualitative study of consumer confidence for domestic honey and honey products
Rovatcím: Agrártudomány, élelmiszertudomány
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok
Dátum: 2019
Kötet: 14
Szám: 2
ISSN: 1788-7593
Oldalak: pp. 79-89
Kiadó: Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/66312/
Kulcsszavak: Méz, Mézhamisítás, Élelmiszergazdaság - minőségszabályozás, Fogyasztói magatartás
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 88-89. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Szakterület: 04. Mezőgazdaság-tudományok
Feltöltés dátuma: 2020. máj. 08. 08:34
Utolsó módosítás: 2021. jan. 26. 12:10
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/67568
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet