Garai Flórián and Hareancz Ferenc: Alumíniumhabbal merevített vékonyfalú csövek nyomással szembeni viselkedése. In: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, (14) 1. pp. 35-43. (2019)
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
jelenkori_014_001_035-043.pdf Download (960kB) | Preview |
Abstract
Egyre gyorsuló és dinamikusan fejlődő világunkban a közlekedésnek kiemelkedő szerepe van. A közlekedés egyik folyamatosan fejlődő ágazata a közúti közlekedés. Az autóipar folyamatos fejlesztéseinek köszönhetően gyorsan fejlődő iparág. Azonban az egyre szigorodó környezetvédelmi szabályozások miatt a fő fejlesztések a járművek fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának csökkentésére irányulnak. A jármű össztömegének csökkentésével jelentősen csökkenthető a károsanyag-kibocsátás. Az össztömeg csökkentése a kötéstechnológiák fejlesztésével és új, korszerű anyagok felhasználásával viszonylag könnyen elérhető. Azonban az eszközölt változtatások nem csökkenthetik a jármű biztonsági besorolását. Ezek a követelmények előtérbe helyezik a belső merevítéssel ellátott elemek használatát, amelyek a megfelelő merevítő anyaggal ugyan azt a szilárdsági tényezőt tudják biztosítani, csak kisebb tömeggel. Egy ilyen korszerű, belső merevítésként használható anyag az alumíniumhab, amely ultrakönnyű, jó szilárdsági tulajdonságokkal és jó energiaelnyelő képességekkel rendelkezik. Az energiaelnyelő képessége leginkább az ütközések során keletkező energia elnyelésére, a fellépő erőhatások csökkentésére használható. Az ütközés következtében a karosszériaelemre ható erő és a váz által kifejtett ellenerő gyakorlatilag összenyomja az ott található biztonsági elemet. A cikkben az alumíniumhabbal merevített vékonyfalú csövek nyomással szembeni viselkedését vizsgáltuk, amelyekből következtettünk az ütközéscsillapító elemként történő felhasználhatóságára. Abstract: Traffic has an outstanding role in our accelerating and dynamically developing world. Road traffic is a constantly developing part of the traffic. Due to its continuous developments automotive industry is developing rapidly. However, due to increasingly stringent environmental regulations, major developments are aimed to reducing vehicle consumption and pollutant emission. Reducing the total weight of the vehicle can significantly reduce pollutant emission. Reducing total weight is relatively easy to achieve with the development of bonding technologies and the use of new advanced materials. However their changes must not reduce the safety factor. These requirements emphasize the use of internal reinforced elements, which can provide the same strength factor with less weight. Aluminium foam is a modern material which has good mechanical properties and energy-absorbing ability so it can be used as reinforcement material. Its energy-absorbing ability can be used to absorb energy generated by collisions and to reduce the forces that occur. The impact on the body part due to the impact and the force exerted by the chassis practically compresses the security element there. We investigated the compressive behavior of aluminium foam reinforced thin-walled tubes in this article to make conclusions about their usage as impact absorbers.
Item Type: | Article |
---|---|
Other title: | Compressive behaviour of aluminium foam filled thin-walled aluminium tubes |
Heading title: | Műszaki és informatika tudományok |
Journal or Publication Title: | Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok |
Date: | 2019 |
Volume: | 14 |
Number: | 1 |
ISSN: | 1788-7593 |
Page Range: | pp. 35-43 |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar |
Place of Publication: | Szeged |
Related URLs: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/66311/ |
Uncontrolled Keywords: | Környezetvédelem, Autóipar, Autógyártás |
Additional Information: | Bibliogr.: 43. p. ; ill. ; összefoglalás magyar és angol nyelven |
Subjects: | 02. Engineering and technology |
Date Deposited: | 2020. May. 07. 08:43 |
Last Modified: | 2021. Jan. 26. 12:06 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/67597 |
Actions (login required)
View Item |