Az elektronikus tananyag és keretrendszere

Hampel György: Az elektronikus tananyag és keretrendszere. In: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, (10) 1. pp. 17-23. (2015)

[thumbnail of jelenkori_010_001_017-023.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
jelenkori_010_001_017-023.pdf

Download (567kB) | Preview

Abstract

Számos elektronikus tananyag és a kezelését biztosító keretrendszer áll rendelkezésre az oktatás minden szintjén, szinte minden tudományterületen. Az elektronikus tanulás (e-leaming) valamilyen elektronikus műszaki berendezéssel, elsősorban számítógéppel segített tanulás, amely lehet számítógéppel támogatott (CBT), web alapú (WBT), vagy kevert (blended) forma. A digitalizált anyag elkészítése, felhasználóhoz való eljuttatása és használata multimédia képességgel felruházott számítógépet igényel mind a fejlesztő, mind a tanuló oldaláról, továbbá - az esetek többségében - szélessávú intemethálózatot. Az oktatóanyag elkészítéséhez használt szerzői rendszerek sokfélék: lehetnek laporientált, ikonnorientált, vagy időtengely orientáltak; egyesek csak felhaszálói szintű ismereteket igényelnek, mások programozási képességeket is. A tartalommenedzselést eltérő szolgátlatásokat nyújtó keretrendszerek (DMS, CMS, LCMS, LMS) végzik. A tartalmilag és technikailag tagolható elektronikus tananyag, valamint a keretrendszer minőségének biztosítására ISO és egyéb, a szakterület számára kidolgozott, bevált értékelési szempontok állnak rendelkezésre. A jó tananyag kidolgozása és a keretrendszer működtetése erőforrásigényes, a várható haszna nehezen mérhető, de a 21. században nem szabad figyelmen kívül hagyni ezt az oktatási formát; be kell illeszteni a hagyományos tanítási formák mellé. Abstract: Several e-leaming materials and their managing framework are available in all levels of education in almost every disciplines. E-leaming means the use of some kind of technical equipment, primarily computers and can be called computer-assisted (CBT), web-based (WBT) or blended learning. Preparing, delivering and using the digitized material requires a computer with multimedia capabilities and in most cases broadband internet access on the side of the developer and the student as well. There is a variety of authoring tools to prepare the e-leaming material: sheet-based, icon-based or timelinebased. Some of them require basic computer knowledge while others require programming skills too. Content management is provided by DMS, CMS, LCMS, LMS systems with different services. Proven evaluation criteria developed specially in this field and ISO standards help to ensure the quality of the e-leaming material and the managing system as well. To make a good e-leaming curriculum and to operate a learning management system is a resource intensive task and the expected benefits are difficult to measure, but this type of education cannot be ignored in the 21st century; it should be used beside the traditional forms of teaching.

Item Type: Article
Heading title: Közpénzügyek és oktatás
Journal or Publication Title: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok
Date: 2015
Volume: 10
Number: 1
ISSN: 1788-7593
Page Range: pp. 17-23
Publisher: Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar
Place of Publication: Szeged
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/68511/
DOI: 10.14232/jtgf.2015.1.17-23
Uncontrolled Keywords: Pedagógia - digitális, Számítógép-hálózat - Internet - oktatás, Oktatás - számítógép alkalmazása
Additional Information: Bibliogr.: 23. p. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.03. Educational sciences
05. Social sciences > 05.03. Educational sciences > 05.03.01. Education, general (including training, pedagogy, didactics)
05. Social sciences > 05.03. Educational sciences > 05.03.01. Education, general (including training, pedagogy, didactics) > 05.03.01.01. Education: systems and institutions, teaching and learning
05. Social sciences > 05.03. Educational sciences > 05.03.01. Education, general (including training, pedagogy, didactics) > 05.03.01.01. Education: systems and institutions, teaching and learning > 05.03.01.01.07. ICT in education and learning
Date Deposited: 2020. Jul. 23. 09:21
Last Modified: 2020. Jul. 23. 09:21
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/69270

Actions (login required)

View Item View Item