A piacorientáció konstrukciójának aktualizálása a holisztikus marketingkoncepció segítségével

Kovács Bence and Szakály Zoltán: A piacorientáció konstrukciójának aktualizálása a holisztikus marketingkoncepció segítségével. In: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, (15) 1-2. pp. 11-21. (2020)

[thumbnail of jelenkori_015_001-002_011-021.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
jelenkori_015_001-002_011-021.pdf

Download (256kB) | Preview

Abstract

A piacorientációs kutatások közel 30 éves múltra tekintenek vissza. Ezen kutatások elsődleges törekvése, hogy feltárják, miként kapcsolódik össze a piac, mint koordinációs mechanizmus és a szervezet, mint önálló entitás. A piacorientáció legszélesebb körben elfogadott megközelítései (magatartási és kulturális) a marketingkoncepcióra építenek, központi elemként pedig azt határozzák meg, hogy a szervezet miként törekszik adaptálni a marketingkoncepciót működése során. A teoretikus kutatások rendszerint a korábban említett megközelítések kombinációjaként igyekeznek a modernizálást véghez vinni. Jelen szakirodalmi feltáró tanulmányban arra törekszünk, hogy a marketingkoncepció legmodernebb megközelítését a holisztikus marketingkoncepciót próbáljuk meg a piacorientáció konstrukciójához illeszteni. Azaz a tanulmány célja egyrészt a piacorientáció szakirodalmának bemutatása, másrészt a piacorientáció koncepciójának aktualizálása a holisztikus marketingkoncepcióval. A tanulmány végén bemutatásra kerül egy 21 állításból álló leírás a holisztikus piacorientációról, amely a holisztikus marketing négy dimenziójára oszlik: belső marketing, integrált marketing, kapcsolatmarketing és teljesítménymarketing. Abstract: Market orientation researches have got a nearly 30-year-old history. The main objective of these researches is to explore how the market as a coordination mechanism and the organisation as an independent entity are connected. The most widely accepted approaches (behavioural and cultural) of market orientation derive from the marketing conception, and as a central element they identify that how the organisation tries to adopt the marketing conception during its operation. The theoretical researches usually try to update the conception of market orientation with the combination of the previously mentioned approaches. In this literary review we try to match the most modern approach of marketing conception, the so-called holistic marketing conception, to the construction of market orientation. In other words, the aim of this study is partly, to introduce the literature connected to market orientation, and partly, to update the conception of market orientation with the holistic marketing conception. At the end of the study a description about the holistic market orientation including 21 statements is presented, which is separated into the four dimensions of holistic marketing. They are as follows: Internal Marketing, Integrated Marketing, Relationship Marketing and Performance Marketing.

Item Type: Article
Heading title: Fogyasztói szokások és piacorientáció
Journal or Publication Title: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok
Date: 2020
Volume: 15
Number: 1-2
ISSN: 1788-7593
Page Range: pp. 11-21
Publisher: Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar
Place of Publication: Szeged
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/69769/
DOI: 10.14232/jtgf.2020.1-2.11-21
Uncontrolled Keywords: Piacorientáció, Piac - gazdaságirányítás, Marketing
Additional Information: Bibliogr.: p. 20-21. ; összefoglalás angol és magyar nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.02. Economics and business
Date Deposited: 2020. Aug. 05. 08:14
Last Modified: 2020. Aug. 05. 08:14
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/69781

Actions (login required)

View Item View Item