A "technicizált" tájak jelentősége a fiatal műszaki mérnökjelöltek életében

Nagy Valéria and Wang Chao-Tang: A "technicizált" tájak jelentősége a fiatal műszaki mérnökjelöltek életében. In: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, (15) 3-4. pp. 67-73. (2020)

[thumbnail of jelenkori_015_003-004_067-073.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
jelenkori_015_003-004_067-073.pdf

Download (270kB) | Preview

Abstract

A táj hatással van az emberre, azonban az emberi tevékenység hatására a táj is változik/változhat, amely változásnak negatív pszichológiai, élettani hatásai is lehetnek. A kompetenciadús táj egy rendkívül „komplex ékszer” az életünkben, hozzájárul egészségünk megőrzéséhez, tágabb értelemben jóllétünk meghatározója. Jelen közlemény célja annak felmérése, hogy a leendő műszaki mérnökök a hatás-ellenhatás mechanizmusának ismeretében milyen értéket tulajdonítanak a tájnak/tájképnek saját egészségük vonatkozásában, illetőleg milyen attitűd jellemzi őket a kompetenciadús tájak megőrzésének, formálásának folyamatában. E célkitűzés megvalósítása rövid kérdőíves felmérés keretében valósult meg 68 fő egyetemi hallgató véleményének feldolgozásával. A transzdiszciplináris felmérés eredményeként az egészségmegőrzés témakörében a táj/tájkép fogalmához a nyugalom, kikapcsolódás, feltöltődés, sportolás (biciklizés, futás, túrázás, séta) fogalmakat társítják leginkább a válaszadók. Az eredmények alapján megállapítható továbbá, hogy a megkérdezett fiatal felnőttek körében a jelen „élményvilága” (a „technicizált” tájak vonatkozásában) felértékelődik, ugyanakkor a jövőbeni tájpotenciálnak az egészségre gyakorolt hatása miatt aggódók aránya ~70%-os. Az eredmények azt sugallják, hogy a jövőben továbbra is figyelemmel kell lenni, illetve erősíteni kell a mérnökjelöltekben, hogy a tevékenységük során az technológiai hatáselemzések elvégzése mellett az ökológiai hatáselemzések elvégzését se hanyagolják el a pozitív pszichológiai, élettani hatásokkal bíró tájak kialakítása okán. Abstract: Landscape has an effect on people, however, as a consequence of human activity, landscape changes / might change, which can also have negative psychological and physiological effects, too. Competence-rich landscape is an extremely “complex jewellery” in our lives, contributing to the preservation of our health, in a broader sense, a determinant of our well-being. The aim of this paper is to assess the value that future technical engineers approach to surrounding area/landscape by knowing the action – reaction mechanism in relation to their own health, in addition to their attitude in the process of preserving and shaping competence-rich landscapes. This objective was achieved through a short survey (analysis of the opinions of 68 university students). As a result of the transdisciplinary survey (questionnaire), the concepts of calmness, relaxation, resting, sports (cycling, running, hiking, walking) are most often associated with the definition of landscape/scenery in the topic of health preservation. The results also show that among the young adults surveyed, the present of “world experience” (in terms of “technicalized” landscapes) is appreciated, while the percentage of those worried about the impact of future landscape potential on health is approximately 70%. Based on the results, in the future, it is essential to keep paying attention, as well as to strengthen in engineer candidates that in their course of their works do not neglect ecological impact assessments besides technological impact assessments due to the creation of landscapes with positive psychological and physiological effects.

Item Type: Article
Heading title: Fogyasztói értékítélet és tudatosság
Journal or Publication Title: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok
Date: 2020
Volume: 15
Number: 3-4
ISSN: 1788-7593
Page Range: pp. 67-73
Publisher: Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar
Place of Publication: Szeged
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/71736/
DOI: 10.14232/jtgf.2020.3-4.67-73
Uncontrolled Keywords: Egészségmegtartás, Életminőség, Kérdőíves felmérés
Additional Information: Bibliogr.: 73. p. ; összefoglalás angol és magyar nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.03. Educational sciences
05. Social sciences > 05.03. Educational sciences > 05.03.01. Education, general (including training, pedagogy, didactics)
05. Social sciences > 05.03. Educational sciences > 05.03.01. Education, general (including training, pedagogy, didactics) > 05.03.01.01. Education: systems and institutions, teaching and learning
05. Social sciences > 05.03. Educational sciences > 05.03.01. Education, general (including training, pedagogy, didactics) > 05.03.01.01. Education: systems and institutions, teaching and learning > 05.03.01.01.05. Higher education
05. Social sciences > 05.04. Sociology
05. Social sciences > 05.04. Sociology > 05.04.01. Sociology
Date Deposited: 2021. Feb. 05. 14:26
Last Modified: 2021. Feb. 05. 14:26
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71789

Actions (login required)

View Item View Item